Page 84 - klasstandem
P. 84
Modersmålsanvändaren kan inte förväntas förklara grammatiska
regler, utan uppgifterna planeras så att modersmålsanvändarens
språköra räcker till för att hjälpa tandempartnern med dem.

Grammatikuppgifter där eleverna jämför språken fungerar bra
eftersom de sporrar till diskussion om bägge språken och därmed
ökar den språkliga medvetenheten. I sådana uppgifter blir båda
parter aktiverade i hög grad och mer medvetna om
sina egna modersmål.
Skrivuppgifter som traditionellt ansetts ”Uppsatser har
vara individuella lämpar sig väl för klass- gått bra för jag

tandem, där även skrivandet görs i par och har fått mycket
tandemparet skapar en gemensam text. hjälp av min
Det är viktigt att fokusera på att uppgiften partner”
verkligen görs gemensamt från början till slut
och att tandempartnerna delar på ansvaret för
texten som helhet.
I skrivuppgifter har modersmålsanvändaren en given roll som den
som har mer kunskaper i språket. Därför är det angeläget att välja
temat så att andraspråksanvändaren kan bidra till innehållet. Annars
riskerar man att modersmålsanvändaren helt enkelt dikterar hela
texten. Samtidigt är det betydelsefullt att också
modersmålsanvändaren kan bidra till

”Essee oli innehållet och inte endast fungera som
helppo ordbok och språkkontroll. Där spelar en

kirjoittaa, kun gemensam planering före själva skrivandet
pystyi kysymään en stor roll. Därför är det viktigt att betona
neuvoa koko att uppgiften görs tillsammans och att båda
ajan”
parter har ansvar för slutprodukten.
Exempelvis insändare och brev har visat sig
fungera bra som skrivuppgifter där bägge
tandempartnernas åsikter kommer fram. Då tandemparen skriver
tillsammans lär de sig förutom språket även hur man skriver en text
tillsammans, något som man inte nödvändigtvis tränar i så stor
utsträckning i språkundervisning i allmänhet.







83
   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89