Page 86 - klasstandem
P. 86
var så är det sannolikt att tandempartnern gör detsamma (ömsesidig-
het). Som lärare är det viktigt att man från första början ger eleverna
modell för och exempel på hur de kan stödja varandra. Även under

kursens gång kan läraren behöva puffa på paren och ge dem riktlinjer
för samarbetet (se 1.5 Valmentaja). Det är A och O att båda parternas
motivation upprätthålls under hela kursen.
Med tanke på tandempartnernas motivation är det viktigt att båda tar
en aktiv roll. För andraspråksanvändaren faller sig detta mer natur-
ligt då man jobbar med målspråket, medan det kan krävas mera stöd
av läraren för att engagera och aktivera modersmålsanvändaren. I

början kan det vara svårt för modersmålsanvändaren att komma på
det bästa möjliga sättet att stödja och hjälpa sin tandempartner.
Tydliga instruktioner är därför av avgörande betydelse i alla typer
av uppgifter. Det bör alltså skrivas ner mycket konkret vilken av
tandempartnerna som ska göra vad i uppgiften. I instruktionerna ska
det därför komma fram hur modersmålsanvändaren kan stödja
andraspråksanvändaren, t.ex. genom att ge ledtrådar istället för att
genast avslöja det rätta svaret.
Även andraspråksanvändaren har givetvis ett stort ansvar och bör
själv vara aktiv och be om hjälp. Det är bra att i instruktionerna upp-
muntra andraspråksanvändaren till att be modersmålsanvändaren
om hjälp (se även 2.3.4). Hurdant stöd som behövs beror naturligtvis
på uppgiften. Det kan handla om allt från enstaka ord och uttryck till
att tillsammans bygga upp ett innehåll i en text eller presentation.
Instruktionerna till uppgifterna bör vara på målspråket så att
modersmålsanvändaren kan hjälpa andraspråksanvändaren att

förstå dem. För andraspråksanvändaren kan det vara utmanande att
förstå instruktioner och då kan modersmålsanvändaren förklara dem
på ett mera lättbegripligt sätt.
Förutom att ge tydliga instruktioner till enskilda uppgifter kan man
föra en mer allmän diskussion om vikten av att båda parter deltar

aktivt i alla uppgifter. Speciellt i början av kursen bör läraren
presentera och diskutera klasstandem som modell och förklara för
eleverna vad den innebär för arbetssätten och för deras respektive
roller. Det är skäl att betona speciellt ömsesidighet som utgångspunkt




85
   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91