Page 87 - klasstandem
P. 87
för tandemparens samarbete och lärande (se 1.1). Ett ömsesidigt
samarbete förutsätter att båda parter deltar aktivt i lärande-
processen, både i sin egen och i sin tandempartners.




2.4.3 När och hur korrigera elevernas språkfel?

Det finns inget entydigt svar på frågan när och hur läraren ska
korrigera elevernas språkfel. Å ena sidan är målet med både under-
visningen och elevernas lärandeprocess att lära sig att använda mål-
språket så korrekt som möjligt. Å andra sidan är det enligt dagens syn
på språk och språkundervisning så att flytande
språkanvändning är viktigare än språklig
korrekthet. En fördel med fokus på inne- ”Hyvä ja erilainen
håll och flyt framför den språkliga tapa oppia ruotsia

korrektheten är att det ger positiva ja kanssakäymistä
erfarenheter av att kommunicera och uusien, eri kieltä
bli förstådd, vilket är viktigt för elevernas puhuvien ihmisten
kanssa”
motivation. När man diskuterar med sin
modersmålstalande tandempartner märker
man dessutom att denna inte heller alltid följer
alla regler och också kan göra fel. Därför är det värt att fundera på när
man har naturlig och idiomatisk språkanvändning som mål och när

man fokuserar mer på att språket används korrekt.
Tandemlärande grundar sig på principerna om
ömsesidighet och självstyrning (se 1.1) och i
klasstandem får eleverna själva avgöra hur
”Mycket bra, man
kommer ingenstans i de vill att tandempartnern stödjer och
det vardagliga livet om korrigerar dem. Ifall läraren ständigt

man endast kan teori, korrigerar och avbryter eleverna kan det
vem kan börja tänka på strida emot det som eleverna sins-
verbformer om man emellan kommit överens om. I muntliga
ska prata med en uppgifter tenderar eleverna att fokusera
finskspråkig” mest på ordförråd och uttal. Detta beror på
att eleverna koncentrerar sig mest på inne-
hållet och på att få samtalet att flyta. Speciellt för
de svagare eleverna kan kommunikationen bli lidande eller rent av




86
   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92