Page 92 - klasstandem
P. 92
parillansakin olevan haasteita omassa oppimisessaan. Tämä yleensä
sulattaa jään parien väliltä, ja oppilaat uskaltavat kommunikoida
keskenään vapaammin. Luvussa 3.1.1 esitellyt tutustumis- ja

lämmittelytehtävät ovat kaikki ryhmätehtäviä, mutta muiden
tehtävätyyppien alla esitellään myös paritehtäviä, joita voi käyttää
tutustumis- ja lämmittelytehtävinä.
Ensimmäisellä tandemtunnilla oppilaita on hyvä
kannustaa puhumaan toista kotimaista kieltä
eikä asettaa rimaa liian korkealle. Tehtävien
”Alku oli hieman on alussa oltava helpohkoja ja hyvin ohjeis-
hankala, koska

emme tunteneet tettuja, jotta oppilaiden ei tarvitse miettiä,
mutta sitten mistä puhuvat. Kun parit oppivat tuntemaan
alkoi sujua” toisensa, haastavammatkin tehtävät sujuvat
helpommin ja oppilaat ovat parempia autta-
maan ja tukemaan toisiaan kielenkäytössä. Kaikki

tandemtunnit on kuitenkin hyvä aloittaa lämmit-
telytehtävällä, joko tutustumistehtävällä tai aihekohtaisella keskuste-
lutehtävällä, jotta keskustelu pääsee vauhtiin ennen siirtymistä
haastavampiin tehtäviin. Tunnin alkuun sijoitettavien aihekohtaisten
tehtävien on hyvä olla oppilaiden omiin kokemuksiin perustuvia,
jotta aiheesta on helppo lähteä puhumaan. Kun aihetta on käsitelty
enemmän ja oppilailla on laajempi sanavarasto, sitä voidaan käsitellä
monipuolisemmin ja syvällisemmin.
Lämmittelytehtävät voivat myös olla edellisen oppitunnin asioiden
kertaamista, jolloin aihetta voidaan käsitellä vaativammankin
sanaston kautta. Lämmittelytehtävinä toimivat myös erilaiset pelit ja

testit, joita voi vaihtelun vuoksi tehdä ryhmissä. Tällöin oppilaat
tutustuvat muihinkin ryhmäläisiin. Erilaiset keskustelutehtävät ja
väitelauseet sopivat myös ryhmätyöskentelyyn.
Dialogeja on mielekästä tehdä tandemtunneilla, jolloin puhetilan-
teista tulee aitoja, kun saa puhua samanikäisen äidinkielisen oppilaan

kanssa. Dialogia tehdessään oppilas joutuu kuuntelemaan pariaan
tarkasti ja samalla reagoimaan kuulemaansa. Oppilaan kommunikoi-
dessa tilanteen vaatimalla tavalla hän saa koko ajan tukea ja apua
pariltaan. Dialogitehtävissä äidinkielisellä oppilaalla on tärkeä rooli




91
   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97