Page 88 - klasstandem
P. 88
omöjlig ifall man koncentrerar sig på att korrigera alla fel. Därför kan
det vara värt att fokusera på att våga använda språket och på att
tandempartnerna förstår varandra. I sådana här situationer kan det

vara ändamålsenligt att korrigera endast sådana språkfel som för-
svårar förståelsen, och därför behöver läraren inte heller påpeka alla
fel och brister i språket. Om läraren däremot märker att samma fel
upprepas många gånger är det naturligtvis skäl att uppmärksamma
eleven på det. Därtill kan läraren med jämna mellanrum uppmuntra
eleverna att diskutera sin lärandeprocess och sitt samarbete samt
hurdant stöd de önskar av varandra. Här betonas lärarens roll som
coach (se 1.5 Valmentaja): att uppmuntra och guida tandemparen för
att göra deras samarbete mer effektivt.

Skriftliga uppgifter sporrar till mångsidig fokus på olika språkliga
aspekter såsom ordförråd, böjning, skrivsätt, stavning och
meningskonstruktioner. Eftersom texterna finns kvar svart på vitt
är det lättare att diskutera och korrigera språket då man inte behöver
avbryta sin tandempartner för att göra det. I skriftliga uppgifter tar
modersmålsanvändaren också tydligare en ”lärarroll” än i muntliga
uppgifter. Modersmålsanvändaren hjälper andraspråksanvändaren i
att uttrycka sig och i att använda språket.
Nedan ger vi två olika exempel på hur modersmålsanvändaren
hjälper sin tandempartner att producera korrekt målspråk. I
exemplet Olen jotakin mieltä hjälper den finskspråkiga eleven Minna
den svenskspråkiga eleven Aron att skriva en text där han ska
uttrycka sin åsikt på finska. Hon ger honom ett idiomatiskt uttryck för
hur man säger vad man tycker om någonting på finska, alltså olen

jotakin mieltä, och förklarar det genom att kontrastera finskan och
svenskan. I det andra exemplet Åkattraktion är det Aron som i sin tur
hjälper Minna med att böja substantivet åkattraktion på svenska.
Minna skriver en text där ordet åkattraktion borde stå i bestämd
form (åkattraktionen), men hon har använt obestämd form
(åkattraktion). Aron stödjer henne att själv komma på den rätta
formen och tar således en ”lärarroll”.








87
   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93