Page 91 - klasstandem
P. 91
3 Uppgifter och aktiviteter – Tehtäviä ja aktiviteetteja


I detta kapitel ger vi exempel på olika uppgifter som lämpar sig för
tandemundervisning. Vi har valt att presentera uppgifterna under
fyra olika rubriker: muntliga uppgifter, ord och strukturer, skriv-
uppgifter och övriga uppgifter och aktiviteter i och utanför klass-
rummet. Detta är en grovindelning och många av uppgifterna kunde
höra till flera kategorier. Då man arbetar med en text i svenska kan
eleverna t.ex. öva på uttal, ordförklaring, referat och svara på inne-
hållsfrågor i en och samma uppgift.

Uppgifterna som presenteras i denna bok är planerade för gymnasiet
men samma uppgiftstyper kan även tillämpas i grundskolan eller på
högskolenivå. Uppgifterna är hämtade från finsk- eller svensklektion-
erna, men samma uppgiftstyper kan användas på båda språken. Vissa
uppgifter ger träning i båda språken då båda parterna i ett tandempar
får bearbeta sitt eget målspråk. Meningen med dessa exempel är
alltså att ge modell för hurdana uppgifter som fungerar i klasstandem
och hur man kan anpassa s.k. vanliga uppgifter till klasstandem.

Finsk- och svenskspråkiga uppgifter varvas med varandra. Uppgift-
ernas instruktioner och beskrivningar är på målspråket. Vissa
uppgifter förklaras inte närmare eftersom genomförandet tydligt
beskrivs i elevinstruktionerna.



3.1 Muntliga uppgifter – Suullisia tehtäviä

Olemme jakaneet suulliset tehtävät kolmen alaotsikon alle:
tutustumis- ja lämmittelytehtäviä, aihe-
kohtaisia keskustelutehtäviä sekä ohjeis-
tettuja dialogeja ja ääntämisharjoituk-

sia. Kurssin alussa on hyvä tehdä paljon ”Man lär sig mera
för det är mera

tutustumistehtäviä, jotta parit oppivat muntliga övningar
tuntemaan toisensa ja samalla rohkaistu- och det behöver
vat käyttämään kohdekieltä. Kun oppilas man i framtiden”
huomaa tulevansa ymmärretyksi kohdekie-
lellään, madaltuu hänen kynnyksensä puhua
enemmän. Samalla hän huomaa tandem-


90
   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96