Page 96 - klasstandem
P. 96
Presentation av den egna tandempartnern
För gruppdynamiken är det bra att eleverna lär känna också andra
elever än den egna tandempartnern. Den svenskspråkiga eleven
intervjuar sin tandempartner med hjälp av mindmapen och gör
anteckningar och presenterar sedan tandempartnern för hela
gruppen. På tandemlektionen i finska görs uppgiften på finska och då
är det den finskspråkiga som intervjuar och presenterar. I denna
uppgift är det alltså modersmålsanvändaren som presenterar,
eftersom det alltid är lite spännande att tala det andra inhemska
språket inför en publik som delvis består av modersmålsanvändare,
speciellt i början av kursen.
Teman som eleverna diskuterar i denna typ av uppgift får gärna vara
ganska allmänna, för eleverna vill oftast inte avslöja så personliga
saker om sig själva i början av kursen. Sådana här uppgifter
förutsätter att tandemlärarna har planerat lektionerna tillsammans.
Den svenskspråkiga eleven intervjuar sin tandempartner med hjälp av
tipsen nedan och gör anteckningar på svenska och presenterar sedan
tandempartnern för hela gruppen. Du behöver inte återge alla detaljer
utan referera de viktigaste sakerna. Den finskspråkiga får göra samma sak
på morgondagens tandemlektion i finska.
Namn Hem Familj
Fritid Min partner Intressen
Favoritämnen Framtids- Favoriträtt
i skolan planer
95
För gruppdynamiken är det bra att eleverna lär känna också andra
elever än den egna tandempartnern. Den svenskspråkiga eleven
intervjuar sin tandempartner med hjälp av mindmapen och gör
anteckningar och presenterar sedan tandempartnern för hela
gruppen. På tandemlektionen i finska görs uppgiften på finska och då
är det den finskspråkiga som intervjuar och presenterar. I denna
uppgift är det alltså modersmålsanvändaren som presenterar,
eftersom det alltid är lite spännande att tala det andra inhemska
språket inför en publik som delvis består av modersmålsanvändare,
speciellt i början av kursen.
Teman som eleverna diskuterar i denna typ av uppgift får gärna vara
ganska allmänna, för eleverna vill oftast inte avslöja så personliga
saker om sig själva i början av kursen. Sådana här uppgifter
förutsätter att tandemlärarna har planerat lektionerna tillsammans.
Den svenskspråkiga eleven intervjuar sin tandempartner med hjälp av
tipsen nedan och gör anteckningar på svenska och presenterar sedan
tandempartnern för hela gruppen. Du behöver inte återge alla detaljer
utan referera de viktigaste sakerna. Den finskspråkiga får göra samma sak
på morgondagens tandemlektion i finska.
Namn Hem Familj
Fritid Min partner Intressen
Favoritämnen Framtids- Favoriträtt
i skolan planer
95