Page 98 - klasstandem
P. 98
3.1.2 Temabaserade diskussionsuppgifter –
Aihekohtaisia keskustelutehtäviä




Koulusta keskusteleminen

Seuraavassa tehtävässä oppilaat keskustelevat kouluistaan sekä
kertovat omista kokemuksistaan ja mielipiteistään. Tehtävä toimii
sekä tutustumistehtävänä että sanastotehtävänä. Kyseistä aihetta
käsitellään melko laajasti, mikä asettaa oppilaille enemmän haasteita
oman sanavaraston suhteen. Koska koulumaailma ei yleensä kuulu
vaikeimpiin aiheisiin, voi tehtävän suorittaa tandemtunnilla, vaikkei
kyseistä aihetta ole käsitelty aikaisemmin kurssin aikana. Tehtävässä
myös suomenkielinen oppilas saa mahdollisuuden oppia aihe-
kohtaisia sanoja ruotsiksi.

Keskustelkaa yhdessä kouluistanne. Käykää ensin yhdessä läpi
muistilapuissa olevat sanat niin, että ruotsinkielinen oppilas lukee ne
ääneen ja suomenkielinen oppilas varmistaa, että pari ymmärtää ne
kaikki. Ruotsin kielen harjoittamisen v uoksi kääntäkää sanat myös
ruotsiksi. Keskustelkaa sen jälkeen kysymyksistä niin, että esitätte
kysymykset toisillenne vuorotellen ja vastaatte niihin mahdollisimman
kattavasti ja omia mielipiteitänne perustellen. Suomenkielinen oppilas
aloittaa vastaamisen. Yrittäkää myös käyttää muistilapuissa esiintyviä
sanoja keskustellessanne kouluistanne.


– kurssitarjotin – reputtaa

– uusintakoe – ylioppilastutkinto
– ryhmänohjaaja – hyväksytty arvosana
– hyppytunti – uusintakuulustelu
– opinto-ohjaaja – luokattomuus

– pakollinen – syventää tietoja


– valinnainen
– opetus

– poissaolo
– soveltaa sääntöjä

– hajauttaa

97
   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103