Page 103 - klasstandem
P. 103
Intervju om tandempartnerns nätanvändning


I klasstandem är uppgifterna och deras beskrivningar oftast på
målspråket, men ibland kan man också ha uppgiften på skolspråket.
Uppgifterna blir då mera utmanande för båda tandempartnerna efter-
som andraspråksanvändaren inte får hjälp av givna ord på mål-
språket och modersmålsanvändaren måste först bearbeta tipsen för
att förstå dem och kunna hjälpa sin tandempartner. Detta medför ofta
diskussion då tandempartnerna måste hjälpa och stödja varandra och
förklara ord och uttryck de inte förstår.


Intervjua muntligt på svenska din tandempartner om nätanvändning.
Den finskspråkiga kan börja intervjua genom att bilda frågor av satserna
nedan. Hjälp varandra att bilda frågor och förstå svåra ord. Byt sedan
roller, så att ni får båda svara på frågorna.

Ota selvää:

• Onko hänellä oma tietokone, Ipad tai muu vastaava
• Onko hänellä tapana surffailla netissä
• Millä sivuilla hän käy netissä
• Mitä muuta hän tekee tietokoneella
• Mihin keskusteluryhmiin hän kuuluu (esimerkiksi Facebook)
• Kuinka monta tuntia päivässä/viikossa hän istuu koneen ääressä
• Onko se hänestä paljon
• Mikä hänestä on liikaa ja missä menee raja
• Voiko hänen mielestään netissä olevaan tietoon luottaa
• Mitä haittapuolia netin käytöllä voi olla
• Onko hänellä huonoja kokemuksia
• Tunteeko hän jonkun nettiriippuvaisen
• Miten tällaisesta ongelmasta kärsivää voi auttaa


















102
   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108