Page 85 - klasstandem
P. 85
Användningen av muntliga presentationer i klasstandem bör över-
vägas noggrant. Det kan kännas besvärligt att hålla presentationer
och föredrag inför hela klassen då det finns modersmålsanvändare i

publiken. Ifall man väljer att använda muntliga presentationer inför
klassen är det viktigt att ge tillräckligt med förberedelsetid. Själva
presentationen kan göras så att man inte har en färdig text till sin
presentation utan exempelvis enbart bilder som man bygger upp
presentationen kring. Tandemparen får berätta om bilderna till-
sammans och andraspråksanvändaren får förbereda sig på förhand
med hjälp av modersmålsanvändaren. Muntliga presentationer i
helklass är tidskrävande och det finns en risk för att en stor del av
eleverna sitter passiva, vilket inte är effektivt med tanke på lärandet.
Istället för en traditionell presentation kan man aktivera hela
gruppen exempelvis genom att tandemparen ordnar en frågesport
om ämnet de forskat i till sin presentation. Då deltar alla elever aktivt
i kommunikationen även om ett tandempar åt gången bär huvud-
ansvaret. Detta framföringssätt kan dessutom kännas mer bekvämt
för paret som står inför klassen, framför allt för andraspråks-
användaren då man inte behöver ensam hålla en lång monolog.



2.4.2 Hur aktivera båda parterna i ett tandempar?


Det är viktigt att uppgifterna aktiverar båda parterna. I klass-
tandem växlar elevens roll mellan att vara den som lär sig och att
vara den som hjälper och stödjer sin tandempartner. Det är lätt hänt
att en elev tar rollen som den som lär sig på
större allvar än rollen som språkmodell och
språkligt stöd. Därför är det viktigt att genast ”…man måste vara
från första början göra eleverna medvetna aktiv pga. att

om hur betydelsefull också den rollen är. man har en
Som tandempartner kan man hjälpa eller partner som
stjälpa sin kompis. Tandempartnerna är alltså räknar med en”
beroende av varandra och tillsammans kan de
göra tandemkursen och språkinlärningen me-
ningsfull och effektiv. Om eleven verkligen satsar på
att hjälpa och stödja sin tandempartner och tar denna uppgift på all-




84
   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90