Page 82 - klasstandem
P. 82
till diskussionsuppgifter om egna erfarenheter och åsikter i
anknytning till texten.

En uppgiftstyp som fungerar bra i klasstandem är korsord. Tradi-
tionella korsord där orden är givna på skolspråket och översätts till
målspråket fungerar som sådana. Denna uppgiftstyp kan få till stånd
en hel del diskussion mellan tandempartnerna då andraspråks-
användaren ofta måste förklara det givna ordets innebörd för
modersmålsanvändaren för att de ska komma på det rätta ordet på
målspråket. Ifall andraspråksanvändaren har ett starkt målspråk
behövs inte nödvändigtvis modersmålsanvändarens hjälp med att

fylla i korsordet. Om modersmålsanvändarens expertis och hjälp inte
behövs, mister uppgiften sin funktion som tandemuppgift. Korsorden
kan dock vidareutvecklas så att båda parter får en viktig roll i att
genomföra uppgiften.
Ett sätt att omarbeta korsorden är att båda parter får varsitt kors-
ord som de inte visar för varandra. Den ena har hälften av orden
färdigt ifyllda på lektionens målspråk och den andra har andra
hälften av orden. Eleverna ska sedan turvis förklara orden för var-
andra och fylla i de ord som fattas i det egna korsordet. Då båda
parters korsord är ifyllda översätter de tillsammans orden till det
andra språket och då får även modersmålsanvändaren möjlighet att
lära sig nya ord på sitt målspråk (se 3.2). Läraren kan också omarbeta
korsorden till en blandning av de två ovan nämnda exemplen, så att
vissa av orden är färdigt ifyllda i korsordet på lektionens målspråk
och vissa ord/tips finns färdigt givna på det andra språket. Då fyller
tandempartnerna tillsammans i de ord som fattas på båda språken.

Det viktiga i alla typer av korsord är att läraren ger tydliga instruk-
tioner så att eleverna vet vem av dem som ska göra vad.
Uttalsuppgifter är aktuella speciellt i svenskundervisningen och i
klasstandem finns det ypperliga möjligheter för dem. I samband med
högläsning av texter kan man fokusera på uttalet genom att stanna

upp och uttala ord som läraren strukit under. Paret kan jobba i egen
takt och de kan stanna upp och öva svåra ord så många gånger som
det behövs. Vilken av parterna som uttalar orden först beror
naturligtvis på syftet med uppgiften. Modersmålsanvändaren kan




81
   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87