Page 78 - klasstandem
P. 78
och tandempartnerns lärandeprocess. Vi brukar ha eleverna att fylla i
avtalen under slutet av den första tandemlektionen och läraren
samlar in och förvarar avtalen under kursens gång. Det är viktigt att

kolla upp att eleverna utbytt telefonnummer och e -postadresser så
att de kan hålla kontakt med varandra. Eleverna måste alltid infor-
mera sin tandempartner ifall de är sjuka eller av någon annan
anledning är borta från tandemlektionen.


Tandemavtal

Mitt namn: __________________________________________________

Min tandempartners namn: ________________________________

Mitt telefonnummer: ________________________________________
Min e-postadress: ____________________________________________
Jag kontaktar min tandempartner om jag är sjuk eller

frånvarande genom att
________________________________________________________________
Jag förbinder mig att aktivt delta i tandemkursen och meddela
eventuell frånvaro till min tandempartner.

Vasa ____/____ 20___
__________________________________________



Avtalet innehåller enbart grundläggande uppgifter om tandem -
partnerna och om samarbetet på en generell nivå. Däremot är det bra
att lite grundligare reflektera över samarbetet under kursens gång då
eleverna blivit lite varmare i kläderna och vet mera om vad tandem
går ut på och vilka olika typer av uppgifter som kan förekomma. Efter
någon vecka kan man i veckoprogrammet baka in en kort diskussion
om på vilka olika sätt man kan hjälpa och stödja sin tandempartner
(lite som repetition av kommunikationsstrategierna som behandla-
des i 2.3.4). Paren kan tillsammans fundera på hur de tycker att
samarbetet kommit igång och på vilka olika sätt de hittills har hjälpt
varandra och i hurdana situationer. Nu är eleverna kanske också mer
mogna att ge feedback åt varandra på hur de tycker att
tandempartnern lyckats med att hjälpa till samt komma med



77
   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83