Page 73 - klasstandem
P. 73
Därför är det viktigt att uppmana dem att våga fråga och korrigera
varandra och hjälpa varandra vidare genom att t.ex. ställa ledande
frågor. Här är det bra om man som lärare kan belysa med exempel (se

1.5 Miltä hän putosi).
Vi har lagt märke till att eleverna i början av en tandemkurs ofta
försöker vända sig till läraren då de har frågor istället för att utnyttja
tandempartnern. Därför är det bra att i början av kursen lyfta fram
att paret först tillsammans ska försöka reda ut eventuella frågor och
problem och ifall de inte själva kan lösa dem frågar de läraren. Som
lärare är det viktigt att reagera på frågor på rätt sätt – uppmana

eleverna att först fråga sin tandempartner och om de fortfarande inte
kan lösa problemet, fundera hur man som lärare kan stödja
modersmålsanvändaren så att denna kan hjälpa sin tandempartner
vidare. Om man som lärare konsekvent försöker få eleverna att ta
ansvar och reda ut frågorna själva kommer man att märka att
eleverna blir självständiga och sällan, om någonsin alls, behöver
vända sig till läraren för att få hjälp. Släpp alltså rollen som en
vandrande ord- och faktabok och njut istället av sorlet från
diskuterande elever i klassen!
Ett sätt att hjälpa eleverna igång är att tillsammans gå igenom olika
kommunikationsstrategier. Exempel på en Powerpoint om detta kan
se ut såhär:































72
   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78