Page 70 - klasstandem
P. 70
vara svårt för det permanenta tandemparet att ta den tredje parten i
beaktande och därmed ge tillräckligt med stöd i skrivandet. Att skriva
tillsammans blir lättare då tandempartnerna känner varandra och

har jobbat tillsammans med andra uppgifter under kursen. Då är det
lättare att be om hjälp och korrigera varandra.
Då man har tre personers grupper i klassrummet blir lärarens roll
viktig. Alla övningar och instruktioner är planerade för par och därför
måste läraren ge eleverna tydliga instruktioner om hur de ska jobba
i grupp. Det är viktigt att alla i gruppen får vara aktiva och att ingen
blir en passiv lyssnare. I skrivuppgifter till exempel händer det lätt att

någon i gruppen börjar diktera texten. Läraren behöver betona för
eleverna att alla ska delta och ta ansvar för uppgiften. Det är lärarens
uppgift att följa med hur eleverna jobbar och gripa in ifall det märks
att arbetsfördelningen i gruppen är ojämn. Här betonas lärarens roll
som handledare och som coach (se 1.5 Ohjaaja ja Valmentaja).
Läraren ska alltid aktivt följa med vad som händer på lektionen fastän
det oftast inte är nödvändigt att ingripa i elevernas arbete.



2.3.3 Hur hjälpa tandempartnerna att skapa kontakt med
varandra?

Då eleverna får en ny tandempartner ska de först få tid att bekanta
sig med varandra. I början av kursen är båda tandempartnerna ofta
nervösa och rädda för hur de ska klara sig. Därför är det viktigt att
man i början av en tandemkurs har tillräckligt med lära känna
varandra-övningar (se 3.1.1). Övningarna ska vara ganska styrda i
början så att eleverna inte behöver oroa sig för vad de ska tala om.
Lätta frågor om familj, skola och fritid fungerar bra. Då eleverna lär
känna sin tandempartner bättre och diskussionen börjar flyta kan
man använda även mindre styrda diskussionsövningar och gå mera
in på djupet i varandras tankevärld.

Lära känna varandra-övningar är inte bara viktiga i början utan
under hela kursen. Varje lektion inleds med någon form av
uppvärmning, för det är lättare för eleverna att tala om sitt eget liv
och sina personliga erfarenheter och tankar. Även här är lärarnas





69
   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75