Page 67 - klasstandem
P. 67
egna modersmålet så att ingen hela tiden upplever sig vara den
svagare parten.

Elevernas intressen är också en viktig faktor när man bildar ett
tandempar. Elever med likadana intressen har mera gemensamt och
brukar ofta ha liknande personligheter. Då är det självklart att man
har mera att prata om och det är lättare att komma tandempartnern
närmare inpå livet. Personligheten kan dock ibland skapa ut-
maningar. Två mycket blyga elever till exempel passar inte så bra
ihop för då vågar ingendera ta initiativ och det blir mycket lite diskus-
sion. Man kan inte heller para ihop klassernas två pajaser utan att det

får konsekvenser. Den bästa lösningen brukar vara att para ihop en
blyg elev med en lite mera utåtriktad elev som har förmågan att
lyssna, hjälpa till och stödja.
Fastän lärarna försöker beakta alla ovan-
nämnda aspekter vid parbildningen blir alla

“Vaikka onkin ollut par inte lika lyckade. Det är ändå alltid
tyttö- ja poikapari, lärarna som fattar beslutet gällande

meillä on toiminut asiat tandemparet, annars blir det för kompli-
hyvin yhteen! cerat. Vi har aldrig varit tvungna att byta
Samanhenkinen ja par mitt i kursen fastän det inte alltid har
rento pari”
fungerat på ett idealiskt sätt mellan parterna.
Man ska lära sig att komma överens med olika
slags människor, vilket man också behöver på-
minna eleverna om. Om läraren märker att ett par inte fungerar på
bästa möjliga sätt eller har svårt att komma igång så lönar det sig att
sätta ner extra tid på att uppmuntra och stödja paret under kursens

gång. Oftast börjar samarbetet flyta i något skede då eleverna får lite
modell för hur man kan hjälpa varandra i lärandet (se 2.3.4).
Under kursens andra lektion brukar vi ha så kallad speeddejtning
(se 3.1.1). Då samlas alla elever i ett lite större utrymme. Målet med
denna lektion och övning är att eleverna lär känna den andra språk-

gruppen och alla elever får med hjälp av lätta frågor bekanta sig med
varandra. Lärarna har i detta skede redan parat ihop eleverna, vilket
dessa dock inte vet, och kan under lektionen föl ja hur eleverna jobbar
och hinner möjligen ännu göra ändringar i parbildningen om det




66
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72