Page 64 - klasstandem
P. 64
Yleensä oppilaat täyttävät arviointilomakkeen
rehellisesti ja valmistautuvat tehtävään hyvin
tietäessään parin arvioivan suoritusta. Oppilaat ”Man får lära
känna nya

ovat antaneet positiivista palautetta tämän- människor. Roligt
tyyppisistä tehtävistä, ja he ovat kokeneet att göra nånting
oman parinsa arvioinnin mielekkääksi. Tehtä- tillsammans!”
vät, joissa oppilaat saavat olla parinsa kanssa
kahdestaan luokkahuoneen ulkopuolella, on koettu
mielekkäiksi ja niiden on koettu lähentävän parien
suhdetta. Opettajan näkökulmasta on turha murehtia,
ettei itse pääse arvioimaan oppilaiden jokaista suoritusta.
Mahdollisuuksia oppilaan arviointiin on runsaasti kurssin aikana.



2.3 Hur inleda en tandemkurs?
”Klasstandem är bra
I klasstandem samarbetar två elever med som variation mot
olika modersmål en längre tid och hjälper vanliga finska kurser

varandra med språkinlärningen. För att och man lär sig mera av
samarbetet ska bli så givande som möjligt tandem, för man
för bägge parter lönar det sig att satsa tid utsätts för en riktig
på att bilda tandemparen och hjälpa dem att situation då man ska
tala finska”
komma igång med samarbetet. I detta avsnitt

ger vi idéer om vad det lönar sig att tänka på då
man bildar tandemparen samt hur det lönar sig
att tänka ifall man av praktiska skäl behöver bilda tre personers
grupper. I avsnittet diskuteras också hur läraren kan hjälpa paren att
komma igång med samarbetet och stödja dem då det gäller att skapa
en fungerande kontakt med varandra.


2.3.1 Hur välja och bilda tandempar?
“Tällaisilla
Då ramarna för klasstandem är klara är det dags kurss eilla
att sätta igång med själva lärandet. Det viktigaste parilla suuri
för eleverna är förstås att få en tandempartner att merkitys”
jobba med. Det är lärarna som parar ihop eleverna,

men elevernas önskemål beaktas. Att bilda




63
   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69