Page 61 - klasstandem
P. 61
tuntemaan toisensa paremmin, samalla kun he saavat käsityksen
toistensa kielitaidosta ja odotuksista.

Parien vielä ollessa melko tuntemattomia toisilleen opettajan on hyvä
laatia valmiita keskustelukysymyksiä, sillä kokemuksemme on
osoittanut, että ohjatut keskustelut toimivat vapaita keskusteluja
paremmin kurssin alkupuolella.


Esimerkkejä keskustelukysymyksistä

• Käytätkö suomea/ruotsia koulun ulkopuolella? Missä tilanteissa
ja kenen kanssa?
• Onko mielestäsi tärkeää osata suomea/ruotsia? Perustele.
• Mitä mieltä olet suomesta/ruotsista oppiaineena?
• Mitkä asiat ovat mielestäsi helppoja suomen/ruotsin kielessä?
Missä asioissa koet olevasi hyvä (puhuminen, kirjoittaminen,
kuunteleminen, lukeminen)?
• Mitkä asiat ovat vaikeita suomen/ruotsin kielessä? Mitä asioita
haluaisit harjoitella enemmän?
• Miten koet itse oppivasi suomea/ruotsia parhaiten?
• Miksi valitsit tandemkurssin? Mitä odotuksia sinulla on kurssin
suhteen?


Kurssin puolivälissä on hyvä pitää suullinen arviointi sen hetkisestä
tilanteesta, jolloin parit saavat yhdessä keskustella siitä, miten
kokevat tandemin lähteneen sujumaan. Parin osapuolet voivat antaa
toisilleen palautetta tandemparina työskentelystä ja esittää toiveita
siitä, minkälaista tukea he toivovat toisiltaan. Tämä on hyvä tapa
saada oppilaat pohtimaan omaa työskentelyään ja kielenkäyt-
töään. Väliarviointi auttaa parin osapuolia myös tehostamaan tapoja,
joilla he tukevat ja auttavat toisiaan.














60
   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66