Page 58 - klasstandem
P. 58
kaikkien opettajien käytettäväksi. Näin opettajien kynnys kokeilla
luokkatandemia madaltuu, eikä kurssien suunnitteluun kulu niin
paljon aikaa.




2.2.6 Miten opettajat arvioivat oppilaiden suoritukset tandem-
kurssilla?

Tandemkurssit arvioidaan opetussuunnitelman mukaisesti arvo-
sanoin 4–10. Poikkeuksena on valinnainen kurssi, joka hankekouluis-
samme on arvioitu arvosanalla hyväksytty/hylätty. Opettajien on
ennen kurssin alkua sovittava yhdessä kurssin arvioitavista osa-
alueista, jotta arviointi on tasapuolista molemmille kieliryhmille. On
myös tärkeää kertoa arviointiperusteet kurssin ensimmäisellä
tunnilla, jotta oppilaat tietävät mistä eri osa-
alueista lopullinen arvosana koostuu.

Me olemme noudattaneet arviointitapaa, ”För mig gick det
jossa kurssin lopullinen arvosana koos- verkligen upp att

tuu puoliksi oman ryhmän tunneilla finska är något som
suoritettavista tehtävistä ja kurssikokeesta jag verkligen vill
ja puoliksi oppilaan aktiivisuudesta tan- lära mig”
demtunneilla sekä omista ja tandemparin
arvioinneista (ks. 2.2.7). Tämä tarkoittaa sitä,
että pelkän kielitaidon sijaan opettajat arvioivat
myös oppilaiden aktiivisuutta, asennetta ja työskentelytapaa
parinsa kanssa. Käytännössä olemme toimi-
neet siten, että opettaja on ensin arvioinut
kurssikokeen sekä oppilaan muut kurssin
“On ollut kiva
puhua paljon. On aikana tekemät tehtävät (esimerkiksi

ollut mukavaa aineet, sanakokeet, kuullun- ja luetun-
saada oma ymmärtämiset) ja antanut arvosanan
“pikku-ope”” niiden pohjalta. Tämän jälkeen tan-
demkurssin opettajat ovat tavanneet ja
arvioineet jokaisen tandemparin ja lukeneet
näiden omat arvioinnit. Tandemparit ovat myös
kurssin aikana tehneet yhdessä tehtäviä (esimerkiksi kirjallisia
tuotoksia), jotka opettajat arvioivat tarvittaessa yhdessä. Opettajat




57
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63