Page 56 - klasstandem
P. 56
Tämä on usein järkevää, mikäli tunnin
aikana on tarkoitus ehtiä työskennellä
usean eri aihepiirin parissa. Joillakin

pareilla nimittäin syntyy niin runsaasti
juttua, että he saattavat unohtua
rupattelemaan yhdestä ja samasta
aiheesta.
Kaikki tehtävät on myös hyvä jakaa
oppilaille heti tunnin alussa, jolloin koko oppitunnin materiaali on
jokaisella omaan tahtiin käytettävissä. Riskinä tässä on, että osa

pareista työskentelee hyvin tehtäväorientoituneesti ja nopeasti
ehtiäkseen tehdä kaikki annetut tehtävät. Tämän
takia tehtäväpaketin loppuun on hyvä sijoittaa
haastavampi tehtävä, esimerkiksi kirjoi-
”Hyvä että tustehtävä, jolloin parit malttavat käyttää

tehtävät saa enemmän aikaa harjoitusten tekemiseen
tehdä omassa tietäessään kirjoitustehtävän odottavan. Ei
tahdissa” ole siis mitään hyötyä hosua siinä uskossa,
että tunti loppuu tehtävien tultua suori-
tetuksi. Opettajan kannattaa myös joskus
käydä rauhoittamassa työtahtia ja muis-
tuttamassa oman parin auttamisen ja
tukemisen tärkeydestä. Opettaja voi myös
”Tunnit menevät korostaa, että kaikkia tehtäviä ei ole
joutuisasti, välttämätöntä tehdä, vaan että tärkeämpää

tekemistä riittää
ja asiat oppii on edetä itselleen sopivaan tahtiin naa-
hyvin” pureista välittämättä.

Joskus oppilaat puolestaan jumittuvat johonkin
harjoitukseen, jolloin opettaja voi kannustaa
jatkamaan eteenpäin. Oppitunnin alussa annetut
työskentelyohjeet voivat myös unohtua, jolloin opettajaa kaivataan
avuksi. Opettajan aktiivista läsnäoloa tarvitaan siis myös
tandemtunneilla. Oppilaille jaettavassa tehtäväpaketissa on syytä
joka tehtävän kohdalla olla selkeät kohdekieliset ohjeet, jolloin parien
itsenäinen opiskelu sujuu mutkattomammin. Pareja kannattaa
useampaan otteeseen muistuttaa omasta vastuustaan tandem-



55
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61