Page 51 - klasstandem
P. 51
mielekkäitä ja että kaiken olennaisen ehtii käydä läpi kurssin aikana.

Ryhmän omilla oppitunneilla käydään yleensä läpi uusia aihepiirejä
ja sisältöjä. Uusien tekstien läpikäynti ja uusiin aihepiireihin
tutustuminen omalla oppitunnilla helpottaa työskentelyä tandem-
tunneilla, joskin tekstin käsittelyä on hyvä joskus tehdä myös
tandemparin kanssa. Omia oppitunteja on sen verran vähän, että joka
tunnille on paljon uutta asiaa opetettavaksi. Omilla tunneilla voidaan
myös käydä läpi kielioppisääntöjä ja tehdä sellaisia kielioppi-
harjoituksia, joita ei ole mielekästä tehdä tandemparin kanssa.

Oppilailla on usein, varsinkin kurssin alussa, kielitaitoon liittyviä
suorituspaineita. Vaikka tunneilla korostetaan, ettei virheitä tarvitse
pelätä eikä kaikkea tarvitse osata, haluavat
useimmat oppilaat jotenkin valmistautua
tandemtunneille. On helpompaa tulla
tandemtunnille, kun tietää jotakin käsi- “Kurssin aikana
huomasin, että

teltävästä aihepiiristä ja on etukäteen ruotsinkielen taidot
voinut tutustua sanastoon. Tällöin kes- olivat paremmat
kustelu sujuu paremmin eikä kaikkea kuin odotin”
tarvitse kysyä tandemparilta. Usein oppilaat
saavatkin ennen tandemtuntia läksyksi jonkin
sanaston, johon tutustua kotona.

Läksyjä voi muutenkin hyvin antaa tandemtunnille, kunhan ne ovat
sellaisia, että tandempari pystyy olemaan avuksi niitä tarkastettaessa.
Ei voi olettaa, että äidinkielen puhuja osaa kielioppisääntöjä ulkoa,
sillä hän ei ole opetellut oman äidinkielensä sääntöjä ja säännön-
mukaisuuksia samalla tavoin kuin uutta kieltä opeteltaessa. Riittää,
että pari tietää, kuinka hän itse eri tilanteissa sanoisi ja toimisi.
Kirjallisten kotitehtävien läpikäynti parin kanssa on kivaa vaihtelua
tandemtunneille, kunhan tällaista toimintaa ei ole liikaa. Samalla
tulee harjoiteltua oikeinkirjoitusta, mikä tandemtunneilla saattaa
jäädä puhumista vähemmälle. Useimmiten on lähes välttämätöntäkin

antaa läksyjä myös tandemtunneille, jotta asiassa päästään eteenpäin
ja pysytään kurssin aikataulussa. Useimmilla oppilailla onkin läksyt
huolellisesti tehtynä tandemtunneille, mikä varmasti on pienen
suorituspaineen ansiota. Oppilaat ymmärtävät vastuunsa omasta ja




50
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56