Page 46 - klasstandem
P. 46
2.2.2 Miten opetussuunnitelma toteutuu tandemopetuksessa?


Opetussuunnitelma ohjaa opettajien valintoja jokapäiväisessä
opetuksessa. Periaatteessa kaikki kurssit soveltuvat tandemopetuk-
seen, mutta jotta tandemkursseilla ehditään käsitellä kaikki opetus-
suunnitelman mukaiset sisällöt, on tandemkurssien aihepiirien hyvä
olla ainakin osittain samankaltaiset. Luokkatandemissa kurssin aika-
taulu on tiivis, sillä osa tunneista kuluu toisen kotimaisen kielen
opetukseen (ks. 1.1). Kun tandemkursseilla on samoja aihepiirejä
molemmissa kielissä, niitä voi jakaa suomen ja ruotsin tandemtuntien
kesken. Tiettyä aihetta saatetaan käsitellä vain toisen kielen tandem-
tunneilla ja siksi on oleellista, että oppilaat saavat tarvitsemansa
materiaalin, kuten sanaston, molemmilla kielillä (ks. 3.2). Yhteiset
aiheet motivoivat pareja auttamaan toisiaan entistä enemmän, sillä
molemmat hyötyvät näistä tandemtunneista kurssikoetta ajatellen.
Vaikka valtakunnallisissa kursseissa opetussuunnitelma määrää
pitkälti käsiteltävät sisällöt, ei saa unohtaa parien tutustumistehtäviä
ja muita keventäviä harjoituksia, joissa oppilaat saavat keskustella
vapaammin ja sitä kautta löytävät yhteisen tandemsävelen.

Kokemuksemme on osoittanut,
että jotkut aihepiirit, kuten
luonto- ja ympäristöteema
sekä tekniikka, voivat olla
haastavia keskustelunaiheita.
Tämä johtuu siitä, että
oppilailla ei ole välttämättä
paljon tietämystä näistä
aiheista ja näin ollen heidän
on vaikea keskustella niistä
ja tuoda esille omia mieli-
piteitään. Lisäksi oppilailla
voi olla niukka näiden aihe-

piirien sanavarasto, ja jopa
äidinkielisellä voi olla vai-
keuksia löytää oikeita sanoja.
Aina ei siis voi olettaa, että




45
   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51