Page 42 - klasstandem
P. 42
että molemmat osapuolet joutuvat sekä työstämään omaa
kohdekieltään että samalla auttamaan pariaan tämän oppimis-
prosessissa (ks. 3.2). Näin molempien sanavarasto laajenee kyseisten

aihepiirien osalta. Tämän tyyppiset tehtävät vievät usein enemmän
aikaa, mutta ovat samalla erittäin motivoivia, kun molemmat
osapuolet ovat samalla oppijan ja ”opettajan” roolissa.
Opettajien kannattaa myös laatia yhdessä viikko-
kohtainen suunnitelma, josta selviää, mitä sisäl-
töjä käsitellään ruotsin- ja suomenkielisillä
“Ibland kändes det
som att vi pratade tandemtunneilla ja mitä käsitellään oman

om samma sak två ryhmän tunneilla. Näin opettajat pystyvät
gånger, både på paremmin huomioimaan, että kaikki tarvittavat
finska och svenska” osa-alueet tulee käytyä läpi eikä samojen

asioiden toistoa tule liikaa. Oppituntikohtainen
suunnittelu jää kyseisen kielen opettajalle, mutta
varsinkin tehtävätyyppien valinnassa on hyvä tehdä
yhteistyötä. Kannattaa sopia etukäteen, millä viikolla opettajat
teettävät esimerkiksi kirjallisen tehtävän, etteivät oppilaat joudu
saman viikon aikana kirjoittamaan sekä suomenkielistä että
ruotsinkielistä tekstiä. Opettajien kannattaa myös suunnitella
tehtävätyypit niin, että saman viikon tandemtunnit sisältävät mahdol-
lisimman monta erilaista tehtävätyyppiä ja etteivät lämmittely-
tehtävät ja tutustumistehtävät ole liian samanlaisia. Näin mielenkiin-
to säilyy, eivätkä oppilaat koe tekevänsä samoja asioita molempien
kohdekielten tandemtunneilla. Opettajien tehdessä yhteistyötä saa-
daan myös aikaan järkeviä kokonaisuuksia, joissa eri kohdekielten
tandemtunnit täydentävät toisiaan. Yhdellä kohdekielellä läpikäyty
asia voidaan kerrata lyhyesti toisen kohdekielen seuraavan tandem-
tunnin alussa, esimerkiksi lämmittelytehtävässä. Näin aihepiiriä tulee
käsiteltyä laajemmin molemmilla kielillä. Seuraavalla sivulla on
esimerkki opettajien yhteisestä viikkokohtaisesta kurssisuunnitel-
masta tandemkursseissa FINA 2 ja RUA 3. Suunnitelma havain-
nollistaa keskeisten sisältöjen jakamista tandemtuntien ja oman
ryhmän tuntien välillä.







41
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47