Page 39 - klasstandem
P. 39
Jokaisella koululla on omat sääntönsä esimerkiksi poissaoloista ja
kurssien keskeytyksistä. Tandemkoulujen olisi hyvä luoda yhteiset
pelisäännöt, jotta oppilaat tietävät miten toimia. Koulujen rehtorei -

den kannattaa sopia säännöistä yhdessä opettajien kanssa, ja oppilail-
le on tiedotettava yhteisistä tandemsäännöistä. On tärkeää, että kaik-
kia oppilaita koskevat samat säännöt, sillä läsnäolo tandemtunneilla
on edellytys parityöskentelylle ja tandemopiskelulle. Yhteisten peli-
sääntöjen puute voi nakertaa yhteistyötä ja heikentää oppilaiden
opiskelumotivaatiota. Opettajien on myös hyvä sopia tandemkurssien
arvioinnista yhdessä ja kertoa arviointikriteereistä oppilaille heti
kurssin alussa (ks. 2.2.6).

Opettajien ja rehtoreiden kannattaa myös yhdessä miettiä opetus-
suunnitelmien sisältöjä ja mahdollisesti tehdä koulukohtaiseen
opetussuunnitelmaan lisäyksiä tandemkurssien osalta. Opettajat
suunnittelevat yhdessä tandemkurssien sisällön opetussuunnitelman
pohjalta. Tämä on tärkeää, jotta tandemtunneilla tulee käytyä läpi
kaikki opetussuunnitelman määrittelemät sisällöt (ks. 2.2.2).
Tandemyhteistyön käynnistäminen vie oman aikansa ja edellyttää
sekä koulun johdon että opettajien panostusta ja sitoutumista
työhön. Käytännön asioiden suunnittelussa on hyvä, jos opettajat ja
rehtorit tekevät yhteistyötä, jolloin molempien näkemys ja osaami-
nen tulevat huomioiduksi. Ensin tulee päättää, mitkä kurssit toteute-
taan tandemina ja kuinka suuri osa kurssista on tandemopetusta.
Tässä tarvitaan opettajien asiantuntemusta kurssien sisällöistä sekä
rehtoreiden tietämystä lukujärjestyksen teosta.

Kun kahden koulun välisestä yhteistyöstä on sovittu, on opettajien
syytä tavata ja lähteä tarkemmin suunnittelemaan, miten opetus
toteutetaan (ks. 2.2). Tandemkursseissa opettajat tekevät tiiviisti
yhteistyötä sekä kurssin suunnittelu- että toteutusvaiheessa. Vaikka
opettajista voi alkuun tuntua, että tandemkurssien toteuttaminen vie
paljon aikaa, tehty työ palkitsee sekä opettajat että oppilaat. Kun

yhteistyö on saatu käyntiin ja tandemkurssit muokattua kouluille
sopiviksi, helpottuu opettajien suunnittelutyö huomattavasti. Opetta-
jat tekevät kuitenkin aina tandemkursseilla yhteistyötä, ja on tärkeää,





38
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44