Page 37 - klasstandem
P. 37
2.1 Kuinka rakentaa yhteistyö koulujen välille?


Luokkatandemin toteutus edellyttää kahden koulun välistä yhteis-
työtä. Yhteistyön suunnittelu ja toteutus ei ole pelkästään kielten-
opettajien tehtävä, vaan tähän tarvitaan myös koulun johdon tuki ja
asiantuntemus. Ensimmäinen askel tandemyhteistyötä suunniteltaes-
sa on löytää yhteistyökoulu. Luokkatandemissa koulujen on sijait-
tava sellaisen välimatkan päässä toisistaan, että oppilaat pystyvät
siirtymään koulupäivän aikana koulusta toiseen. Myös opettajien olisi
hyvä pystyä tapaamaan toisiaan usein, sillä tandemopetus edellyttää
opettajien jatkuvaa yhteistyötä. Yhteistyö on luonnollisesti helpom-
paa, jos koulut sijaitsevat lähellä toisiaan. Jotta tandemopetusta
pystytään ylipäänsä järjestämään, tarvitaan opettajia, jotka haluavat
sitoutua yhteistyöhön ja lähteä kehittämään luokkatandemia
omassa koulussaan.

Koko yhteistyön edellytyksenä on, että koulujen rehtorit mahdollista-
vat tandemopetuksen järjestämisen. Ensimmäiseksi tulee huomioida
koulujen jaksojärjestelmät ja lukujärjestykset. Yhteistyö helpottuu
huomattavasti, jos kouluilla on sama jaksojärjestelmä ja oppitunnit
ovat yhtä pitkiä ja samaan aikaan. Rehtoreiden on lukujärjestystä
suunnitellessaan tehtävä yhteistyötä ja sijoitettava molempien
koulujen tandemkurssit samaan palkkiin/samaan kellonaikaan, jotta
tandemopetus onnistuu.

Tandemtuntien sijoittamisessa lukujärjestykseen on huomioitava
myös koulujen välinen välimatka. Mikäli koulut sijaitsevat lähellä
toisiaan ja oppilaat ehtivät hyvin siirtyä koulusta toiseen välitunnilla,
ei tandemtunnin ajankohdalla ole niin suurta väliä. Jos taas siirty-
miseen kuluu enemmän aikaa, tandemtunnit on hyvä sijoittaa päivän
alkuun tai loppuun. Tandemkurssit voivat myös sisältää vierailuja ja
muita koulun ulkopuolisia aktiviteetteja, ja nämä helpottuvat, jos
tandemtunnit on sijoitettu ensimmäisille tai viimeisille tunneille,
jolloin oppilaiden siirtymiset paikasta toiseen vähenevät.

Luokkatandemissa oppilaat työskentelevät pareittain, joten opetus-
ryhmien on oltava suurin piirtein samankokoiset. Ihanteellista on
tietysti, että opetusryhmät ovat juuri samankokoiset, jolloin jokainen
oppilas saa oman tandemparin. Todellisuudessa tämä on kuitenkin


36
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42