Page 33 - klasstandem
P. 33
Opettaja seuraa tandemparien toimintaa, tunnistaa toiminnassa
oppimismahdollisuuksia ja ongelmakohtia sekä auttaa oppilaita
tehostamaan yhteistyötään erilaisten tehtävien tekemisessä (ks.

2.3.4). Tandemparien yhteistyön tukeminen on tärkeää, koska se
vaikuttaa myös oppilaiden motivaatioon. Huonosti toimiva parityös-
kentely voi pilata hyvänkin motivaation , ja tilanteen korjaaminen on
hankalampaa kuin sen ennaltaehkäisy.
Valmentajan roolissa opettaja siis tukee molempia oppilaita, niin
oppivaa osapuolta kuin äidinkielistäkin, heidän parityöskentelyssään.
Hän auttaa tandemparien osapuolia löytämään heille sopivat

työskentelytavat ja tukee näin oppilaiden kehittymistä aktiivisiksi
toimijoiksi, jotka ohjaavat omaa oppimistaan. Opettaja auttaa
oppilaita tunnistamaan oman oppimistyylinsä ja valitsemaan sen
mukaisia työskentelytapoja sekä käyttämään toisiaan kielellisinä
malleina. Opettaja myös varmistaa, että tandemparit noudattavat
tandemperiaatteita, niin että molemmat osapuolet hyötyvät yhteis-
työstä.
Varsinkin aluksi äidinkieliset oppilaat kaipaavat paljon tukea omassa
roolissaan kielellisenä mallina ja tukena, esimerkiksi siinä, kuinka
auttaa paria ja vastata omaan äidinkieleen liittyviin kysymyksiin.
Seuraavassa esimerkissä ruotsinkielisen Danielin täytyy löytää oikea
sijamuoto suomen kielen aukkotehtävää varten. Daniel yrittää
taivuttaa sanaa, löytämättä kuitenkaan haettua muotoa. Hänen
tandemparinsa Jenna kertoo oikean muodon, jonka suomenopettaja
vahvistaa. Tämän jälkeen opettaja antaa Jennalle esimerkin, kuinka
hän voi auttaa Danielia löytämään oikean muodon.



Miltä hän putosi

Daniel: putosi (.) kive-kive-kivessä (.) no se on
Jenna: kiveltä
Opettaja: eli sä voit aina miettiä et jos sä voit
auttaa niinku (.) |miltä hän putosi
|((kääntyy J:tä kohti))
Jenna: joo
Opettaja: että jos sä voit niinku löytää semmosen
kysymyksen joka auttais sitten et se löytyy
se oikee muoto





32
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38