Page 30 - klasstandem
P. 30
Vaikka opettajan merkitys kielimallina on luokkatandemissa muita
kieltenopetuksen malleja pienempi, hänen roolinsa kielen asiantun-
tijana on kuitenkin merkittävä. Äidinkieliset oppilaat toimivat nimen-

omaan samanikäisenä kohdekielen puhujan mallina. Heiltä ei
kuitenkaan voida odottaa samanlaista kieliasiantuntijuutta kuin
kieltenopettajalta: oppilaat eivät osaa selittää esimerkiksi kieliopin
tai ääntämisen säännönmukai-
suuksia ja poikkeuksia. Kun
oppilaat törmäävät tan-
demkeskusteluissaan
tällaisiin kysymyksiin,
opettajan rooli on
niihin vastaamisessa
tärkeä.

Seuraavassa esimer-
kissä oppilaat työs-
kentelevät suomen
kielioppitehtävän pa-
rissa, jossa heidän tu-
lee käyttää abessiivia
(-tta). Opettaja tulee tan-
demparin luokse katsomaan
heidän vastauksiaan. Tässä tilan-
teessa opettajan rooli on tärkeä. Ruotsinkielinen Daniel taivuttaa
sanan paidatta ensin väärin, joten suomenopettaja kertaa
kielioppisäännön. Tällaista selitystä ei voi odottaa äidinkieliseltä
oppilaalta (Jenna). Sen sijaan Jenna osaa korjata pariaan, kun hän
sekoittaa kaksi eri muotoa (ilman paidatta).













29
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35