Page 34 - klasstandem
P. 34
Opettajan rooliin valmentajana kuuluu myös muistuttaa oppilaita
siitä, että kaiken yhteistyön tavoitteena luokkatandemissa on kielen-
oppiminen. Mielekkäitä tehtäviä tehdessä oppilaat keskittyvät
joskus jopa liiaksi sisältöön, jolloin heitä on hyvä muistuttaa keskitty-
mään myös kieliin ja niiden oppimiseen.
Kun kieliä käytetään vuorotellen, molemmat kielet ovat tasa-arvoisia.
Ne ovat vuorotellen oppimisen kohdekielinä, ja niiden osaaminen on
siis tavoittelemisen arvoista. Näin luokkatandemissa rakennetaan
opetussuunnitelmien perusteissa mainittua yhteisymmärrystä ja
siltoja kieliryhmien välille. Oman äidinkielen asema tavoiteltuna
oppimisen kohteena on tärkeä varsinkin vähemmistökielelle ja sen
puhujille, mutta myös enemmistökieliryhmälle.
33
siitä, että kaiken yhteistyön tavoitteena luokkatandemissa on kielen-
oppiminen. Mielekkäitä tehtäviä tehdessä oppilaat keskittyvät
joskus jopa liiaksi sisältöön, jolloin heitä on hyvä muistuttaa keskitty-
mään myös kieliin ja niiden oppimiseen.
Kun kieliä käytetään vuorotellen, molemmat kielet ovat tasa-arvoisia.
Ne ovat vuorotellen oppimisen kohdekielinä, ja niiden osaaminen on
siis tavoittelemisen arvoista. Näin luokkatandemissa rakennetaan
opetussuunnitelmien perusteissa mainittua yhteisymmärrystä ja
siltoja kieliryhmien välille. Oman äidinkielen asema tavoiteltuna
oppimisen kohteena on tärkeä varsinkin vähemmistökielelle ja sen
puhujille, mutta myös enemmistökieliryhmälle.
33