Page 38 - klasstandem
P. 38
harvoin mahdollista, ja tällöin osa oppilaista sijoitetaan kolmen
hengen ryhmiin (ks. 2.3.2). Parin kanssa työskentely on kuitenkin
pääsääntöisesti tehokkaampaa ja mielekkäämpää, joten oppimisen

kannalta tasakokoiset opetusryhmät ovat paras ratkaisu. Tällöin
oppilailla on enemmän mahdollisuuksia vuorovaikutukseen ja vasta-
vuoroiseen yhteistyöhön (ks. 1.4). Muuten luokkatandemopetus ei
aseta erityisiä vaatimuksia ryhmäkoolle.
Opetustilojen tulee myös olla
sellaiset, että tandemparit
pystyvät kommunikoimaan

kasvokkain ja saamaan
jonkinlaisen työrauhan.
Parien on pystyttävä
tutustumaan ja raken-
tamaan luottamusta
toisiinsa, jotta yhteis-
työ alkaa sujua. Tämä
ei onnistu, elleivät parit
pysty luomaan katse-
kontaktia toisiinsa. Tan-
demtunteja ei siis kannata
sijoittaa kielistudioihin tai kovin
pieniin opetustiloihin, joissa oppilaita
on vaikea sijoittaa istumaan kasvotusten.
Lukiossa kurssitarjottimia tehtäessä tandemkurssit on merkattava
erikseen, jotta oppilaat erottavat kurssit muista kielten kursseista. Jos

suomen- ja ruotsinkieliset opetusryhmät halutaan saada samankokoi-
siksi, voidaan tandemkurssien osallistujamäärää rajoittaa. Tandem-
kursseista täytyy myös tiedottaa oppilaille, jotta he tietävät mistä on
kyse ja jotta kiinnostus kurssien valitsemiseen herää. Tiedotus voi
tapahtua sähköisesti koulun tiedotuskanavan kautta, ja suomen- ja
ruotsinopettajat voivat pitää infotilaisuuksia sekä oppilaille että
vanhemmille. Koulujen kotisivuilla on myös hyvä tiedottaa luokka-
tandemista.







37
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43