Page 41 - klasstandem
P. 41
suomen ja ruotsin oppitunnit samaan palkkiin/samaan aikaan pidet-
täville oppitunneille (ks. 2.1), mutta opettajat päättävät itse, mitkä
oppitunnit viikossa ovat tandemtunteja ja mitkä oman ryhmän

oppitunteja. Hankkeessa mukana olleissa kouluissa noudatetaan
viiden jakson järjestelmää, ja viikossa on yhtä oppiainetta aina kolme
75 minuutin oppituntia. Opetussuunnitelman mukaisissa kursseissa
kaksi oppituntia on pidetty tandemtuntina ja yksi oppitunti oman
ryhmän kanssa. Viikon ensimmäinen oppitunti on yleensä ollut oman
ryhmän tunti, jotta opettaja voi tarvittaessa valmistaa ryhmää tulevaa
tandemtuntia varten. Hankekoulujen järjestämässä valinnaisessa
tandemkurssissa (ks. käsitteet) kaikki oppitunnit ovat olleet tandem-
tunteja. Koulujen jaksojärjestelmästä ja oppituntien viikoittaisesta
määrästä riippuen opettajat voivat suunnitella omalle koululleen
sopivimman aikataulun. Pääasia on, että tandempareille kertyy
sama määrä suomen ja ruotsin tandemtunteja.

On tärkeää, että opettajat suunnittelevat tandemkurssit yhdessä,
jotta vältytään päällekkäisyyksiltä ja varmistetaan, että kurssin
tavoitteet ja sisältö vastaavat opetussuunnitelmien perusteita.
Opettajien kannattaa yhdessä käydä läpi molempien kielten kurssien
aihepiirit ja sisällöt ja verrata niitä toisiinsa. Tietyt aihepiirit voivat
olla molempien kielten
kursseissa samat, ja sil-
loin voi yhtä aihepiiriä
käsitellä suomen kielen
tandemtunnilla ja toista
ruotsin kielen tunnilla.
Tehtävätyyppien on täl-
löin oltava sellaisia, että
molemmat tandempa-
rin osapuolet saavat
mahdollisuuden omak-
sua omalla kohdekie-
lellään sanaston, joka
kattaa aihepiirin tär-
keimmän sisällön. Teh-
tävät toimivat siis siten,



40
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46