Page 44 - klasstandem
P. 44
Opettajien on myös syytä sopia yhdessä kurssin arvioinnista (ks.
2.2.6), jotta arviointikriteerit voi esitellä oppilaille heti kurssin
alkaessa ja jotta arviointi on tasapuolista molempien kieliryhmien

oppilaille.
Tandemkurssi voi myös sisältää luokkahuoneen ulkopuolella
suoritettavia tehtäviä ja aktiviteetteja (ks. 3.4), ja näistä opettajien on
hyvä sopia ennen kurssin alkua. On siis tärkeä sopia, mitä, miten ja
milloin tehdään, miten tehtävät arvioidaan ja kuka hoitaa mahdolliset
varaukset ja yhteydenotot. Tandempareille voi myös antaa yhteisen
kotitehtävän, joka suoritetaan kouluajan ulkopuolella (ks. 3.4).

Esimerkki tällaisesta kotitehtävästä on, että parin pitää tavata
kahdesti koulun ulkopuolella, kerran molemmilla kielillä, ja tutus-
tuttaa oma pari johonkin itselleen tärkeään asiaan. Pääasia siis on,
että pari tekee jotakin yhdessä ja että yhdellä tapaamisella puhutaan
ruotsia ja toisella suomea. Oppilaat ovat saaneet täyttää näistä
tapaamisista kaveriarvioinnin tai kertoa kokemuksesta loppuarvioin-
nin yhteydessä (ks. 2.2.7).
Opettajien on suunnitteluvaiheessa huomioitava myös ryhmäkoko.
Harvoin sekä suomenkielinen että ruotsinkielinen opetusryhmä ovat
yhtä isoja, ja näin ollen opettajien on mietittävä, kuinka monta
kolmen hengen ryhmää tarvitaan ja miten nämä ryhmät muodoste-
taan (ks. 2.3.2). Opettajien on myös hyvä päättää, mitä
tiedotuskanavaa tandem-
kurssilla käytetään. Koska
kouluilla on usein käytössä Opettajien yhteinen suunnittelu
eri tiedotuskanavat ja oppi- • Sopikaa aikataulu

misympäristöt, on mietit- • Valitkaa tandemkurssin keskeiset
tävä, miten oppilaat saavat sisällöt ja laatikaa viikkokohtaiset
tietoa tandemkurssin aika- suunnitelmat
na. Mikäli kaikki oppilaat • Päättäkää arvioinnista
käyttävät esimerkiksi Face- • Sopikaa koulun ulkopuolella
tapahtuvista tehtävistä
bookia, sinne voi perustaa • Suunnitelkaa kurssin yhteinen
oman ryhmän ja käyttää sitä kotitehtävä
tiedotuskanavana kurssin • Tarkistakaa ryhmäkoko
aikana. Toinen vaihtoehto • Valitkaa tiedotuskanava
on, että kurssin opettajat



43
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49