Page 48 - klasstandem
P. 48
2.2.3 Minkälainen opetusmateriaali sopii luokkatandemiin?


Tandemkurssien opetusmateriaali kannattaa valita huolella. Sanonta
”hyvin suunniteltu on puoliksi tehty” pätee tässäkin. Opetus-
materiaalin valintaan ja tunnin suunnitteluun käytetty aika palkitaan
tandemtunnilla. Mitä paremmin opettaja on materiaalinsa valinnut,
sitä paremmin se toimii oppitunnilla ja sitä vähemmän opettajan
tarvitsee puuttua oppilaiden työskentelyyn. Hyvin toimivat harjoituk-
set ja selkeät etukäteen suunnitellut ohjeet palkitsevat sekä opettajan
että oppilaat.

Tandemopetusta ei kuitenkaan kannata jättää kokeilematta siinä
pelossa, että tehtävien laatiminen ja suunnittelu vie liikaa aikaa.
Valmiita hyviä tehtäviä on saatavilla ja tästä kirjasta löydät myös
paljon vinkkejä tehtävien laatimiseen (ks. 2.4.1 ja 3).

Käytettävän materiaalin tulee luonnollisesti tukea kommunikatii-
vista työskentelyä eli herättää keskustelua. Suuri osa tandemtun-
neilla tehtävistä harjoituksista on suullisia, ja hyvin valittu materiaali
motivoi oppilaita keskustelemaan. Ajankohtaiset aiheet ja autentti-
set materiaalit, esimerkiksi uutis- ja lehtiartikkelit, tuovat tunneille
lisäväriä ja vaihtelua. Aihepiirit, jotka muutenkin puhuttavat yhteis -
kunnassa, kiinnostavat oppilaita usein enemmän kuin oppikirjan
tekstit. Opettajan kannattaa hyö-
dyntää kaikenlaista muutakin
saatavissa olevaa opetus-
materiaalia. Esimerkiksi op-
pikirjojen harjoitus- ja
koepaketit, Suomen ruotsin-
opettajat ry:n julkaisut ja
yo-kokeet sisältävät hyviä
tehtäviä. Pienellä muok-
kauksella ja luovuudella
lähes kaikista teksteistä ja
tehtävätyypeistä saa mate-
riaalia tandemtunneille (ks.
2.4.1).






47
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53