Page 49 - klasstandem
P. 49
Pakollisilla kursseilla opetussuunnitelmaan sisältyvät aihepiirit ovat
joskus oppilaille haastavia. Siksi materiaalin valinnassa onkin tärkeää
aina muistaa myös henkilökohtainen näkökulma. Oppilaiden

keskustelu energian säästämisen tärkeydestä tyrehtyy melko nopeas-
ti. Jos sen sijaan saa kertoa, miten itse omassa kodissa toimii
ekologisesti, syntyy juttua paljon enemmän. Tällaiset omakohtaiset
keskustelut myös lähentävät tandempareja keskenään. Kun parin
oppii tuntemaan paremmin, uskaltaa myös helpommin puhua ja
tarvittaessa kysyä parilta apuakin.
Tandemopiskelussa lähtökohtana on oppilaiden vastavuoroisuus

(ks. 1.1). Tämä on pidettävä mielessä opetusmateriaalia valittaessa.
Käytettävän materiaalin tulee olla tasoltaan sellaista, että oppilaat
pystyvät yhdessä toisiaan auttaen hyödyntämään sitä ja oppimaan
sen avulla. Mikäli tehtävät ja sanastot ovat liian vaativia jopa äidinkie-
liselle, ei voi olettaa, että tandemparit selviytyvät niistä edes yhdessä.
Liian helpot tehtävät eivät puolestaan anna haasteita eivätkä edistä
oppimista. Äidinkielisen oppilaan on myös pystyttävä toimimaan
kielenkäytön mallina tehtäviä tehtäessä. Näin ei käy tehtävissä,
joissa esimerkiksi ruotsin tunnilla käännetään tai tiivistetään tekstiä
suomeksi ja päähuomio kiinnittyy suomen kieleen. Tällöin ruotsinkie-
linen oppilas ei ole hyödyksi parilleen, koska tehtävä ei perustu
hänen äidinkieleensä ja osaamiseensa. Kun saman tehtävän muokkaa
niin, että lähtökohtana on suomenkielinen teksti, josta käännetään tai
tiivistetään ruotsiksi, ruotsinkielinen oppilas voi olla kielimallina ja
tukea pariaan tämän oppimisessa. Ruotsinkielinen oppilas ei välttä-
mättä ymmärrä kaikkea suomenkielisessä tekstissä, mutta tämähän
luo vain lisää oppimistilanteita parin keskustellessa tunnin kohde-
kielellä näistä kohdista ja niiden merkityksestä.

Monia askarruttaa kysymys, voiko tandemtunneilla käyttää
oppikirjaa. Kyllä, kirjaa voi käyttää myös tandemopetuksessa. Oppi-
kirja on loistava apuväline ja helpottaa tehtävien laatimista. Oppi-
kirjan käytössä suurin haaste on tarjolla olevan materiaalin määrä.
Opettajan on tehtävä valintoja. Koko oppikirjaa ei ehdi eikä ole
mielekästäkään käydä läpi, eivätkä kaikki harjoitukset sovellu
tandemtunneille. Oppikirjasta voi silti hyödyntää monenlaisia





48
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54