Page 54 - klasstandem
P. 54
Tandemtunneilla on oltava paljon materiaalia, sillä oppilaat työsken-
televät hyvin eri tahtiin. Omaan tahtiin työskentely onkin yksi
tandemopetuksen vahvuuksista. Tandemopetus antaa jokaiselle

oppilaalle mahdollisuuden henkilökohtaiseen opastukseen ja tukeen
sekä mahdollisuuden edetä itselleen sopivassa
tahdissa. Nopeimmat ja lahjakkaimmat oppi-
laat ehtivät tehdä kaikki oppitunnin “Minusta tunneilla
harjoitukset, kun hitaimmat saattavat vielä oli hyvä ilmapiiri ja
tunnin päättyessä kamppailla alkupään uskalsi puhua
tehtävien parissa. Jotta oppilailla olisi ruotsia, vaikkei
mahdollisuus edetä itselleen sopivaan siinä niin hyvä
tahtiin, on tuntikohtaisen tehtäväpaketin olekaan”
oltava huolellisesti suunniteltu.

Tandemtunnin suunnitteluvaiheessa opettajan on
hyvä miettiä eri aihepiirien ja sisältöjen tärkeyttä kurssilla.
Tärkeäksi koettuja asioita voi harjoitella enemmän ja ne on hyvä
sijoittaa tunnin alkupuolelle, jolloin oppilailla on runsaasti aikaa
perehtyä niihin ja vireystila on parempi. Vähemmän tärkeitä harjoi-
tuksia ja lisätehtäviä sijoitetaan oppitunnin loppupuolelle, sillä on
todennäköistä, etteivät kaikki ehdi näitä tekemään. Ensimmäiseksi ei
myöskään kannata sijoittaa kovin vaativia tehtäviä, jotka lannistavat
kielitaidoltaan heikommat oppilaat heti
ensi metreillä.
Joka tunnin alkuun on varattava
aikaa lämmittelytehtäville (ks.
3.1.1). Parhaiten toimivat hel-

pohkot ja hyvin ohjeistetut
tehtävät. Mind mapit ja
apukysymykset helpottavat
oppilaiden työskentelyä hei-
dän tietäessään, mitä eri osa-
alueita voi käsitellä, kun
pelkän otsikon pohjalta kes-
kustelu voi heti tunnin alkuun
tuntua hankalalta. Harjoitukset,
joissa oppilas saa kertoa itsestään ja



53
   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59