Page 55 - klasstandem
P. 55
omista kokemuksistaan ja ajatuksistaan, sopivat hyvin tunnin alkuun.
Nämä voi sisällöltään muokata käsiteltävään aiheeseen sopiviksi.
Huumori ja hauskat pelit toimivat niin ikään hyvin jään sulattajina.

Vaikka oppilaat olisivatkin kurssin kuluessa jo tutustuneet toisiinsa,
joka tandemtunti vaatii pienen lämmittelyharjoituksen, ennen kuin
parit vapautuvat ja keskustelu vaativammista aiheista onnistuu.
Tandemtunnin kulku on hyvä suunnitella niin, että erilaiset
tehtävätyypit vaihtelevat ja tandemparien molemmat osapuolet työl-
listyvät. Äidinkielisen oppilaan mielenkiintoa voi lisätä kohdistamalla
osan tehtävistä hänelle. Aktivoimalla molempia osapuolia parin

välisestä kommunikoinnista tulee luontevampaa ja mielekkäämpää
myös äidinkieliselle osapuolelle (ks. 2.4.2).
Vaikka tandemtunneilla useimmiten kommunikoidaan suullisesti, on
tärkeää tehdä myös kirjallisia harjoituksia. Tandempari on loistava
apu oikeinkirjoituksen harjoittelussa, ja kirjallisilla tehtävillä saa
vaihtelua tunneille. Kirjoitustehtävissä oppilaat myös kehittyvät
monipuolisemmin kielen eri osa-alueissa. Sanaston lisäksi parit jou-
tuvat miettimään esimerkiksi taivuttamista, sanajärjestystä,
lauserakenteita ja kirjoitusasua. Yhdessä kirjoittaminen on kehit-
tävää molemmille osapuolille, kun he yhdessä laativat tekstin, jossa
yhdistyvät kohdekielen oppijan ja äidinkielisen mallin taidot.
Kohdekielen oppija pystyy nostamaan kirjoittamisen tasoaan
saadessaan pariltaan apua ja tukea tekstin muokkaamisessa, ja
äidinkielinen oppilas joutuu työstämään omaa äidinkieltään eri
tavalla kuin yleensä. Äidinkielinen oppilas voi esimerkiksi oppia
pariltaan oman kielensä taivutussääntöjä, joista ei aiemmin ole ollut

tietoinen.
Tandemtunnin sisältö kannattaa esitellä oppilaille kokonaisuudes-
saan heti oppitunnin alussa. Tämän voi tehdä esimerkiksi
Powerpointin tms. avulla. Opettaja kertoo lyhyesti tunnin aihepiirit ja
ohjeistaa tehtävien tekoon. Tämä tapahtuu kohdekielellä, kuten

kaikki muukin työskentely tandemtunnilla. Opettaja voi halutessaan
antaa harjoituksiin myös aikarajat, jolloin yksittäisiin tehtäviin ei
kulu kohtuuttomasti aikaa.






54
   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60