Page 60 - klasstandem
P. 60
arvioinnit sekä omasta että parin tandemtyöskentelystä ovat
osoittaneet heidän osaavan tarkastella objektiivisesti sekä kieli- että
yhteistyötaitoaan, ja nämä arvioinnit ovat vastanneet hyvin opetta-

jien näkemystä oppilaan taidoista.
Lukion kurssitarjontaan
kuuluu myös suullinen
kurssi, jonka olemme
toteuttaneet tandemkurs-
sina. Tämän kurssin arvi-
ointi poikkeaa muista

kursseista siinä, että
lopullisessa arvosanassa
huomioimme myös valta-
kunnallisessa suullisessa
kokeessa saadun arvo-
sanan. Tällöin kolmasosa
lopullisesta kurssiarvosa-
nasta koostuu valtakun-
nallisesta kokeesta, kol-
masosa oman ryhmän
tunneilla tehdyistä tehtä-
vistä ja pidetyistä esitel-
mistä ja kolmasosa tan-
demtyöskentelystä.



2.2.7 Miten oppilaat arvioivat omaa ja parinsa tandem-
työskentelyä?

Tandemkurssin ensimmäisellä oppitunnilla oppilaat täyttävät niin
sanotun tandemsopimuksen (ks. 2.3.5), jossa he sitoutuvat
tekemään yhteistyötä parinsa kanssa kurssin ajan. Tässä vaiheessa
kurssia oppilaat eivät yleensä vielä pysty arvioimaan omaa avun-
tarvettaan tai määrittelemään, miten haluavat tandemparinsa
auttavan ja korjaavan itseään kurssin aikana. Ensimmäisellä tandem-
tunnilla on kuitenkin hyvä antaa parien keskustella kielenkäytöstään
sekä tandemkurssia koskevista odotuksistaan. Näin pari oppii




59
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65