Page 57 - klasstandem
P. 57
työskentelyssä, etenkin kurssin alussa. Äidin-
kielisen oppilaan tehtävä on huolehtia siitä,
että pari ymmärtää annetut kohdekieliset ”Välillä ollut pieniä

ohjeet. Opettajan on tehtävänannossa ymmärtämis-

muistettava tuoda selvästi ilmi kuka tekee vaikeuksia, jolloin
mitäkin. Usein mallia on hyvä antaa esi- opettajat ovat
merkin avulla. auttaneet”

Opettajalla on usein paineita siitä, miten ehtiä
käydä läpi kaikki kurssiin sisältyvät asiat,
meneehän opiskelusta osa toisen kotimaisen kielen

tunteihin. Sen vuoksi oppilaita kannattaa ohjata myös itsenäiseen
opiskeluun. Kotiläksyjä antamalla asiassa pääsee usein etenemään
tehokkaammin. Niin tandemtunneille kuin omillekin tunneille
kannattaa etukäteen miettiä sopivia kotitehtäviä,
joiden avulla oppilaat sisäistävät helpommin
tärkeät asiat ja siirtyminen aihepiiristä toiseen
“Roligare sätt att
lära sig, bättre än sujuu jouhevasti. Tässä on mahdollista soveltaa

vanliga lektioner. vaikkapa niin kutsuttua flipped classroom –työ-
Tandem blir aldrig tapaa, jossa oppilaat tutustuvat uusiin asioihin
tråkigt.” ensin itsenäisesti, esimerkiksi asiaa käsittelevän
videomateriaalin (opettajan laatiman tai valmiin
materiaalin) avulla. Näin asian alustamiseen ei mene
aikaa oppitunnilla, vaan silloin keskitytään vaikeam-
piin kohtiin ja oppilaiden kysymyksiin, niistä
keskusteluun ja opitun asian soveltamiseen.
On todella palkitsevaa nähdä, kuinka ”Det är mycket

oppilaat heittäytyvät tandemharjoituksiin. roligare och mer

lärorikt för
Joskus tuntuu, että he melkein unohtavat framtiden, det är
tekevänsä koulutehtäviä. Vaikka tuntien viktigast att förstå
suunnitteluun saattaa varsinkin aluksi och göra sig
kulua aikaa, se kannattaa. Me olemme förstådd”
kouluissamme keränneet tandemtunneil-
lamme käyttämämme materiaalin sekä map-
peihin että sähköiseen muotoon yhteiseen oppimisympäristöön







56
   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62