Page 53 - klasstandem
P. 53
äidinkielenään puhuvalle yleisölle on useimpien oppilaiden mielestä
liian haastavaa. Esitelmät vievät myös turhan paljon aikaa tandem-
tunnista, jolloin kommunikoinnin osuus vähenee parien istuessa

hiljaa kuuntelemassa. (Vaihtoehtoisia esitelmänpitotapoja tandem-
tunneilla ks. 2.4.1.)



2.2.5 Miten opettaja suunnittelee tandemtuntinsa?

Tandemopetuksessa opettajan vaativin työvaihe on oppituntien
suunnittelu. Selkeät etukäteen mietityt ohjeet ja toimivat harjoitukset
näkyvät tandemtunnilla oppilaiden innokkaana puheensorinana. Mitä
tarpeettomammaksi itsesi tunnet tandemtunnilla, sitä paremmin
tiedät onnistuneesi tunnin suunnittelussa. Opettajan roolihan on
tandemtunnilla olla lähinnä valmentaja, joka tarkkailee suorituksia,
kannustaa eteenpäin ja auttaa
tarvittaessa (ks. 1.5).
Perinteisen opettaja-
johtoisen työskente-
lyn saa tandemtun-
neilla unohtaa.

Kuten luvussa 2.2.1
on mainittu, opettajat
suunnittelevat yhdes-
sä kurssin aihepiirit
ja sisällöt sekä laa-
tivat viikkokohtaiset
suunnitelmat. Kukin
opettaja suunnittelee
sitten itse omat tan-
demtuntinsa, joissa opettaja voi painottaa haluamiaan asioita.
Opettajien kannattaa kuitenkin olla tietoisia toistensa tuntisuunnitel-
mista, jotta vältetään samankaltaisten tehtävätyyppien liiallista
käyttöä. Poikkeuksena on valinnainen tandemkurssi, jossa opettajat
suunnittelevat koko kurssin kaikki oppitunnit yhdessä.








52
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58