Page 52 - klasstandem
P. 52
parinsa oppimisesta ja tekevät läksynsä tietäessään sen helpottavan
työskentelyä tandemtunnilla.

Omilla oppitunneilla käydään läpi paljon asiaa lyhyessä ajassa.
Kielitaidoltaan heikommille oppilaille tämä voi olla haastavaa.
Tandemtunneilla parit kuitenkin saavat työskennellä omaan
tahtiin, ja tällöin kukin pari voi keskittyä rauhassa haluamiinsa
asioihin. Tandemtunneilla sanasto karttuu pakostakin hyvin tehok-
kaasti kommunikatiivisten harjoitusten ohessa. Saman aihepiirin
sanastoa harjoitellaan useimmiten monen erilaisen harjoituksen
avulla. Vaikeimmista aiheista oppilaille on hyvä silti antaa mahdolli-

suus lisätehtäviin. Oppilaille voi halutessaan esimerkiksi antaa
joitakin tehtäviä oikeine vastauksineen itsenäisesti kotona tehtäväksi.
Tandemtunneilla työskentelyssä korostuvat siis vastavuoroisuus ja
kommunikatiivisuus. Tunneilla hyödynnetään mahdollisimman
tehokkaasti kohdekieltä äidinkielenään puhuvia oppilaita. Tämä on
pidettävä mielessä, kun suunnittelee, mitä kurssisisältöjä käydään
läpi oman ryhmän tunneilla ja mitä tandemtunneilla. Äidinkieliset
oppilaat toimivat erinomaisena kielimallina myös ääntämisessä. Siksi
heitä kannattaa käyttää hyödyksi myös tässä (ks. 3.1.3). Tandemtun-
neilla ei näin ollen tarvita valmiita äänitteitä. Tuntien on oltava
muutenkin sellaisia, etteivät kohdekieltä äidinkielenään puhuvat
passivoidu vain kuuntelemaan ja korjaamaan kielenoppijaa, vaan
saavat itsekin jotakin irti oppitunneista (ks. 2.4.2). Kielen oppiminen
tandemtunnilla on molemminpuolista kohdekielestä riippumatta.

Lukiossa ryhmän omilla tunneilla voi harjoitella myös ylioppilas-
kirjoituksissa käytössä olevia tehtäviä, kuten kuullun- ja luetun-
ymmärtämisharjoituksia ja rakenteita. Tandemopiskelu on jatkuvaa
kuullunymmärtämisen harjoittelua, sillä oppitunneilla kommuni-
kointi perustuu juuri parin tarkkaavaiseen kuuntelemiseen ja hänen
puheeseensa reagointiin. Silti on hyvä tehdä myös ylioppilaskirjoitus-
ten kuullunymmärtämisharjoituksia, joissa on aivan omat tehtävä-

tyyppinsä. Omilla tunneilla voi halutessaan pitää myös sanakokeita
tai kirjoituttaa oppilailla arvioitavia kirjoitelmia. Mikäli kurssiin
sisältyy muitakin arvioitavia osioita, kuten esitelmiä, on nämä hyvä
pitää omilla tunneilla, sillä esimerkiksi esitelmän pito kohdekieltä




51
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57