Page 50 - klasstandem
P. 50
suullisia ja kirjallisia harjoituksia ja myös tekstejä. Usein pienellä
muokkauksella tehtävästä kuin tehtävästä saa tandemkelpoisen.

Opiskelu digitalisoituu vauhdilla, mitä voi hyödyntää myös tandem-
opetuksessa. Internet pursuaa käyttökelpoista materiaalia. Erilaisia
tekstejä, musiikkia, kuvia ja uutisia voi hyvin käyttää keskustelun
herättäjänä tandemtunneilla. Tarjolla on myös monia sovelluksia ja
oppimisympäristöjä, jotka soveltuvat tandemtyöskentelyyn. Suomen
kielen tunneilla olemme käyttäneet esimerkiksi Ekovisa-ohjelmaa.
Meillä on myös kokemusta sähköisen ilmoitustaulun (Linoit) käytöstä
oppilaiden tuotosten kokoamiseen ja esittelyyn. Digitaalisuus tuo

vaihtelua oppitunneille ja herättää usein oppilaiden mielenkiinnon ja
kehittää tietokoneen käyttötaitoja. Myös opetussuunnitelman perus-
teissa korostetaan näiden taitojen hallintaa.
Opetusmateriaalin valinnassa kannattaa pitää mielessä monipuoli-
suus. Jos joka tandemtunnilla keskustelua käydään saman kaavan
mukaan, voi opiskelu muuttua puisevaksi. Materiaalia voi kerätä aihe-
piireittäin useasta eri lähteestä, ja sitten miettiä, miten niistä
muokkaa monipuolisen ja toimivan tehtäväpaketin. Laatimalla itse
tehtäviä saa luonnollisesti mieleisiään tehtäviä, mutta harvalla
opettajalla on aikaa luoda kaikkea itse. Tandemopetukseen sopivia
tehtäviä oppii silti pian laatimaan itsekin, kun huomaa, millaiset
harjoitukset ovat toimivimpia (ks. 3).




2.2.4 Miten kurssin sisältö jaetaan tandemtuntien ja omien
tuntien kesken?

Kun opettajat ovat yhdessä suunnitelleet
tandemkurssilla käsiteltävät sisällöt ja aika-
taulut, kukin opettaja jatkaa itsenäisesti
oman opetusryhmänsä kurssin suunnit- ”Det har varit kul

men krävande,
telua. Huolellisesti tehty kurssisuunnitel- skulle gärna ta fler
ma on välttämätön. Asiasisältöä on tandemkurser”
yleensä niin paljon, että opettajan on
tarkkaan mietittävä läpikäytävien asioiden
aikataulutus niin, että tandemtunneista tulee





49
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55