Page 59 - klasstandem
P. 59
antavat jokaiselle oppilaalle ns. tandem- ”Jag har mest av allt lärt
arvosanan. Tämän jälkeen oppilaan mig våga tala finska och
tandemarvosana ja oman opettajan förstått att det inte gör

antama arvosana yhdessä muodostavat något om jag säger fel. Jag
lopullisen kurssiarvosanan. har även blivit mera social
även med de som inte
Tandemkurssin lopussa pidettävä kurssi- talar samma språk som
koe ei eroa tavallisesta kurssikokeesta. jag”
Tandemkurssin aikana on tarkoitus käydä läpi
kaikki samat asiat kuin tavallisella kurssilla,
erona on vain tapa jolla asioita opiskellaan.

Kokemuksemme on osoittanut, että oppilaiden kurssikokeen arvo-
sanoissa ei juuri esiinny eroja, osallistuvat he sitten tandemkurssille
tai tavalliselle kurssille. Sen sijaan olemme huomanneet, että oppilaat
uskaltavat kirjoittaa pidempiä tekstejä ja käyttää
enemmän synonyymejä ja idiomaattisia
ilmauksia, vaikka he eivät olisikaan aina aivan “Käytännön
varmoja lopputuloksesta. Tämä on tulosta kielenoppiminen

siitä, että oppilaat ovat alkaneet tandem- helpompaa,
kurssin aikana yhä enemmän luottaa omaan kielikorva
kielitaitoonsa. kehittyy”
Oppilaat ovat kurssin aikana myös kuulleet
puhuttavan kohdekieltä tavallista kurssia enemmän,
kiitos oman tandemparin. Tämä kehittää kielikorvaa, ja oppilaat
omaksuvat laajemman sanavaraston, joka aluksi on usein melko
passiivinen. Monet oppilaat osallistuvat useammalle tandemkurssille,
ja silloin tämä sanavarasto siirtyy yhä aktiivisempaan käyttöön.

Myöskään tandemkurssien kurssiarvosanat eivät kokemuksemme
mukaan juuri poikkea niistä arvosanoista, joita oppilaat saavat
tavallisilta kursseilta. Tandemosuus ei ole koskaan laskenut kurssi-
kokeen perusteella saatua arvosanaa, mutta joskus arvosana on
saattanut parantua. Tämä on johtunut siitä, että vaikka kielitaito on

voinut tuottaa hiukan hankaluuksia, ovat oppilaan tandemtyösken-
tely ja asenne olleet kohdallaan. Monet oppilaat ovat arvioineet
tandemin madaltaneen heidän kynnystään uskaltaa käyttää kohde-
kieltä, vaikka kielenkäyttö ei aina ole virheetöntä. Oppilaiden omat




58
   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64