Page 65 - klasstandem
P. 65
tandempar är utmanande eftersom målet är att eleverna jobbar med
samma tandempartner under en hel kurs (se 1.4).
Det finns många faktorer att ta hänsyn till då man skapar ett
tandempar. Idealet skulle förstås vara att lärarna känner sina elever
så väl att de kan bilda par som de tror kompletterar varandra. Men
särskilt i stora skolor är eleverna ofta obekanta för sina lärare när
kursen inleds. Därför har vi skapat ett intresseformulär som
eleverna fyller i under första lektionen, som alltid hålls med egen
klass. Målet med formuläret är att få information om elevens nivå i
målspråket, intressen och önskemål gällande tandempartnern. Alla
dessa är viktiga aspekter att beakta då tandemparen bildas. Eleverna
får fylla i formuläret på sitt modersmål.
Intresseformulär
Namn _____________________________________________________________________
Tidigare vitsord i ämnet _______________________________________________
Jag är intresserad av ____________________________________________________
_____________________________________________________________________________
Önskemål gällande min tandempartner ______________________________
_____________________________________________________________________________
Efter den första lektionen träffas
lärarna och läser igenom
elevernas intresseformulär
och påbörjar parbild-
ningen. De vanligaste
önskemålen gällande tan-
dempartnern brukar vara
att få jobba med en
flicka/pojke, att tandem-
partnerns kunskaper i det
andra inhemska språket är
på samma nivå som ens egna
64
samma tandempartner under en hel kurs (se 1.4).
Det finns många faktorer att ta hänsyn till då man skapar ett
tandempar. Idealet skulle förstås vara att lärarna känner sina elever
så väl att de kan bilda par som de tror kompletterar varandra. Men
särskilt i stora skolor är eleverna ofta obekanta för sina lärare när
kursen inleds. Därför har vi skapat ett intresseformulär som
eleverna fyller i under första lektionen, som alltid hålls med egen
klass. Målet med formuläret är att få information om elevens nivå i
målspråket, intressen och önskemål gällande tandempartnern. Alla
dessa är viktiga aspekter att beakta då tandemparen bildas. Eleverna
får fylla i formuläret på sitt modersmål.
Intresseformulär
Namn _____________________________________________________________________
Tidigare vitsord i ämnet _______________________________________________
Jag är intresserad av ____________________________________________________
_____________________________________________________________________________
Önskemål gällande min tandempartner ______________________________
_____________________________________________________________________________
Efter den första lektionen träffas
lärarna och läser igenom
elevernas intresseformulär
och påbörjar parbild-
ningen. De vanligaste
önskemålen gällande tan-
dempartnern brukar vara
att få jobba med en
flicka/pojke, att tandem-
partnerns kunskaper i det
andra inhemska språket är
på samma nivå som ens egna
64