Page 68 - klasstandem
P. 68
behövs. Men om de tilltänkta paren ser ut att fungera bra ihop gäller
det att hålla sig till planeringen och under den första egentliga
tandemlektionen presentera paren för varandra. Sedan gäller det att

hålla tummarna för att samarbetet ska fungera och att båda tandem-
partnerna får ut så mycket som möjligt av kursen.




2.3.2 Kan man ha tre personers grupper?

Idealet i parbildningen är förstås att alla har en egen tandempartner
att jobba med. Tyvärr går det sällan så smidigt. Oftast är grupperna i
finska och svenska olika stora och då måste man ta till andra lösning-
ar. Då är man tvungen att bilda grupper där det finns två elever som
representerar samma språk och en elev från den andra språk-
gruppen.

Det kan också finnas några specialfall där tre personers grupper kan
vara en bättre lösning än ett par. Elever med invandrarbakgrund
kan vara en utmaning i klasstandem ifall deras färdigheter i skol-
språket är svaga. Då får tandempartnern inte tillräckligt med stöd i
sitt målspråk. Om detta är fallet kan
man placera eleven med
invandrarbakgrund i en tre
personers grupp där det finns
en annan elev med samma
skolspråk. Då får eleven
dessutom stöd både i det
andra inhemska språket
och i skolspråket. Också
elever med t.ex. dyslexi
kan placeras i tre
personers grupper där en
annan elev har samma
skolspråk och på detta sätt
behöver de inte vara ensam-
ma i rollen som språkstöd åt
tandempartnern.






67
   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73