Page 71 - klasstandem
P. 71
samarbete viktigt för att undvika överlappande frågor och teman. Det
är inte så inspirerande att diskutera samma saker på olika språk. I
läroplansbundna kurser har man inte så fria händer eftersom man

har ett visst tema och ett visst stoff som måste behandlas, men även
här bör man alltid ta den personliga aspekten i beaktande och ha med
uppgifter som hjälper tandempartnerna att lära känna varandra. Man
måste först lära känna varandra och hitta en gemensam röd tråd
innan man vågar börja samtala kring svårare teman och framföra sina
egna åsikter och argument.
Det kan vara skäl att påminna eleverna om att alltid presentera sig

då de inte känner den/de som de jobbar med. Alla elever är inte alltid
närvarande på lektionerna, vilket leder till att läraren måste bilda nya
tillfälliga par och grupper (se 2.3.2) och då är det viktigt att man kort
berättar för varandra vem man är.
En annan sak som är viktig då eleverna skapar kontakt med sin
tandempartner och gör tandemuppgifterna är sittordningen i
klassen. Eleverna väljer ofta att sätta sig bredvid varandra, men då är
det viktigt att läraren genast från kursstarten uppmuntrar
tandempartnerna att vända
sig mot varandra så att de
kan upprätthålla ögon-
kontakt. Det är svårt att
komma igång med ett
samtal och visa engage-
mang och intresse för vad
tandempartnern har att

säga om eleverna sitter
bredvid varandra. Idealet
är inte heller att eleverna
sätter sig mittemot var-
andra t.ex. på varsin sida
av pulpeten eftersom
detta kan upplevas för
intimt. Det som visat sig
fungera bäst är när
eleverna svänger sina pul-



70
   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76