Page 72 - klasstandem
P. 72
peter lite snett mot varandra. Då har de lättare att titta upp och söka
kontakt med tandempartnern samtidigt som båda har ett eget
utrymme att jobba på.

Även i tre personers grupper är sittplaceringen viktig. Vid kom-
munikativa övningar sitter eleverna så att de alla tre kan se varandra
i ögonen. Vid skrivuppgifter är det viktigt att den som ensam
representerar ett språk sitter i mitten för att kunna hjälpa och stödja
båda sina tandempartner.

Idealet i klasstandem är att klassrummen är tillräckligt stora så att
paren inte behöver sitta för nära varandra och prata i munnen på var-
andra. Viktigt är också att de har utrymme att svänga på pulpeterna.
Därför lämpar sig inte t.ex. en språkstudio som utrymme för klass-
tandem. I en språkstudio sitter eleverna bredvid varandra och ibland
finns det skärmar mellan pulpeterna och detta gör att det blir
omöjligt att skapa ögonkontakt med tandempartnern.



2.3.4 Hur stötta tandempartnerna i deras samarbete?


För att eleverna ska komma igång med sitt samarbete behöver de få
en inblick i hur klasstandem fungerar. Grundläggande fakta som
parbildningen, fördelningen av finsk- och svensklektionerna samt
klassrum etc. får de av sin egen lärare på den första lektionen som
hålls med egen klass, medan eleverna får verktyg för att jobba med
tandem på den första tandemlektionen. Efter att eleverna för första
gången träffat sin tandempartner och gjort några inledande lära
känna varandra-övningar är det på sin plats att tillsammans fundera
på hur samarbetet kan fungera på bästa möjliga sätt och hur paren
kan hjälpa och stödja varandra i inlärningen.

Det är viktigt att eleverna inser vikten av att
verkligen hjälpa och stödja varandra i “Då man själv vet
språkinlärningen. I klasstandem bär eleverna svårigheterna med

ett stort ansvar för lärandet och det är viktigt att lära sig är det
att från första stund få dem att reflektera lättare att själv
över detta och inse ansvaret – inte bara för det lära ut”
egna utan också för tandempartnerns lärande.




71
   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77