Page 77 - klasstandem
P. 77
möjligheter till lärande. Likaså är det viktigt att betona att eleverna
inte behöver känna att de måste vara språklärare eller -experter utan
att det räcker att de är språkmodeller och hjälper sin tandempartner

utgående från det egna modersmålet, alltså säger hur de själva skulle
uttrycka saken. Allt behöver inte var helt felfritt, det viktiga är att
språket blir naturligt. Särskilt i skrivuppgifter betonas detta och det
är bra att tillsammans fundera på hur man kan tackla dem. Det är
självklart att en text blir mer komplex då en modersmålsanvändare
skriver den och därför måste man hitta en gyllene medelväg där man
utgår från den nivå som den som skriver på målspråket har och inom
den ramen skriva en så bra text som möjligt. Det betyder att det
kanske inte används så många fina satsmotsvarigheter och
synonymer i texten som modersmålsanvändaren är van vid. I skriv-
uppgifter är det viktigt att bådas idéer och åsikter kommer fram men
att själva texten skrivs inom ramen för de förutsättningar som
andraspråksanvändaren har.

Fastän man som lärare tar upp ovan nämnda frågor under den första
tandemlektionen och ger exempel på hur eleverna kan hjälpa och
stödja varandra måste man vara beredd på att upprepa och åter
upprepa detta. Läraren kommer att få hoppa in många gånger under
lektionerna och hjälpa paren vidare, puffa på dem och motivera dem.
Läraren kan påminna eleverna om att läsa instruktionerna, ställa
stöd- och tilläggsfrågor osv. Men troligtvis kommer man under
kursens gång att märka en utveckling mot mera självständighet och
ansvarstagande. Vi har själva erfarenheter av elever som gått många
tandemkurser och vet att det sker en enorm utveckling där eleverna
blir helt självständiga i sin språkinlärning. Och framför allt – de har
lyckats göra språkinlärningen till en kul och effektiv grej tillsammans
med sin tandempartner!



2.3.5 Varför göra tandemavtal?

Ett tandemavtal är ett sätt att få eleverna att förbinda sig till en
tandemkurs och samarbetet med sin tandempartner. Vi har valt att
göra ett tandemavtal för att få eleverna att känna att det är viktigt att
man tar tandem på allvar och att man tar ansvar för både sin egen




76
   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82