Page 79 - klasstandem
P. 79
önskemål om hur och i vilka situationer man vill bli korrigerad under
resten av kursen.




2.4 Hur jobba i klasstandem?

I detta avsnitt redogörs för hurdana uppgiftstyper som lämpar sig för
klasstandem och hur läraren kan omarbeta vanliga uppgifter så att de
fyller sin tandemfunktion. Avsnittet öppnar upp principerna för detta
medan exempel på själva uppgifterna ges i kapitel 3. Avsnittet inne-
håller också råd om hur läraren kan aktivera båda parterna i ett
tandempar och hur elevernas språkbruk kan korrigeras.



2.4.1 Hurdana uppgifter lämpar sig för klasstandem?


I klasstandem övar man såväl muntliga som skriftliga färdigheter
både produktivt (tala, skriva) och receptivt (läsa, lyssna).
Uppgifterna som används baserar sig på uppgiftstyper som nyttjas i
språkundervisning i allmänhet. Exempelvis kan många av läro-
böckernas uppgifter användas efter att instruktionerna omformu-
lerats och uppgifterna bearbetats. Uppgifterna omarbetas med tanke
på att man i klasstandem har modersmåls-
användaren som modell och stöd och upp-
”Aluksi oli vaikeaa gifterna ska kännas meningsfulla och aktivera
saada juteltua båda parterna. Klasstandemuppgifterna
annetusta aiheesta, planeras så att modersmålsanvändarens

kun ei tunnettu språkfärdigheter och språköra räcker till för
ollenkaan. Hetken
päästä oli jo paljon att stödja tandempartnern, också så att man
helpompaa!” utnyttjar denna som modell. Uppgifterna görs
främst i par tillsammans med tandempartnern
eller som gruppuppgifter där två eller flera
tandempar samarbetar med varandra. Roll-
fördelningen mellan parterna är viktigare i klasstandem än i
undervisning generellt i pararbete (eller grupparbete), eftersom
eleverna behöver veta vem av dem som ska göra vad. Därmed
behöver lärarens instruktioner vara speciellt tydliga (se 2.4.2).






78
   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84