Page 76 - klasstandem
P. 76
vill att människorna ska göra för er, det ska ni också göra för dem”.
Det gäller alltså att visa intresse för vad tandempartnern har att säga,
att själv ta initiativ och visa engagemang, att ge varandra tid och visa

vilja att både lära känna sin tandempartner bättre och inta rollen som
språkligt stöd och
språklig modell. Man
måste våga ta kontakt
och se varandra i
ögonen. Hur skulle du
känna dig om din
tandempartner satt
och knäppte på sin
telefon medan du
berättar om din familj
eller dina framtids-
planer? Knappast vill
du berätta så mycket
då utan tystnar ganska
fort. Om din tandem-
partner däremot ger
dig uppmärksamhet me-
dan du berättar och kanske till och med ställer tilläggsfrågor och
hjälper dig hitta ord och uttryck du söker efter, känns hela situa-
tionen mycket lättare och tröskeln att fortsätta prata sänks. Det är
bra att uppmana eleverna från första stund att ta vara på möjligheter-
na att ställa tilläggsfrågor och sträva efter fri diskussion. Detta hjälper
eleverna att lära känna varandra bättre.

En del elever kan uppleva att de inte är tillräckligt
duktiga, varken på sitt modersmål eller på mål-
språket. Det är viktigt att poängtera för elev- ”Det är bra för man
erna att ju mer man tvingas ställa frågor måste verkligen

desto mer lär man sig. Om man under en prata finska vilket
lektion inte har behövt fråga sin tandem- jag inte gör i
partner någonting och denna inte alls har vanliga fall”
behövt korrigera en betyder det också att det
under lektionen inte har förekommit så många




75
   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81