Page 75 - klasstandem
P. 75
använda sitt kroppsspråk kan man få sin tandempartner att förstå
vilket ord man syftar på. Det viktiga är att man inte bara struntar i
ordet och går vidare.

I exemplet Majava fyller den
svenskspråkiga Susanna och
hennes finskspråkiga tandem-
partner Henni i ett korsord
på finska. Susanna kommer
inte på vad bäver heter på
finska och då Heini inte kan

ordet på svenska behöver
Susanna förklara ordet på
ett annat sätt. Hon både
visar med händerna och ritar
på pappret hur bäverns svans
ser ut, vilket hjälper Henni att
förstå vilket djur det är fråga om.
Efter att ha fått veta ordet majava på
finska upprepar Susanna ännu det svenska ordet bäver och på det
sättet får även Henni möjlighet att öka sitt ordförråd på svenska även
om uppgiftens målspråk är finska.


Majava

Susanna: bäver ((skrattar))(.) nå se (.) iso (.) se
(paus) svans ((visar med händerna))svans
(paus) tail ((skrattar))tämä ((ritar på ett
papper))
Heini: häntä
Susanna: hä hä hä
Henni: eiku ei (.) mut siis niinku se (.) onks sillä
iso häntä
Susanna: varmaa jåå se ((visar med händerna)) tämä
((ritar))
Henni: aah majava
Susanna: m a j a v a ((skriver och stavar högt))
Henni: jååh
Susanna: se on bäver


Det är också på sin plats att gå igenom vissa vett och etikett-regler
med eleverna. Här kan man utgå från den gyllene regeln ”Allt vad ni



74
   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80