Page 69 - klasstandem
P. 69
Klasstandem är planerat för helt vanliga klasser där det också kan
ingå elever med olika slags specialbehov eller funktionsnedsättning-
ar. Vi har erfarenhet av två blinda elever som deltog i klasstandem.

Den ena jobbade med en egen tandempartner medan den andra
jobbade i en grupp på tre elever. Båda lösningarna fungerade bra.
Man måste alltid fundera på varje fall var för sig och se till att ingen
blir lidande av begränsningarna och att eleverna kan ge varandra
tillräckligt med stöd i språkinlärningen. Tandempartnerna ska också
vara så pass mogna och fördomsfria att begränsningarna inte ses som
ett problem. Som lärare behöver man eventuellt modifiera vissa
instruktioner och uppgifter så att paret lättare kan jobba med dem.
För övrigt har vi inte lagt märke till hinder för att t.ex. en blind elev
ska kunna delta i en tandemkurs.

I en tre personers grupp har eleven som ensam representerar sitt
språk ganska stort ansvar eftersom det då finns två tandempartner
som behöver hjälp och stöd samtidigt. Därför måste elevens
språkkunskaper i modersmålet vara goda. Eleven
behöver också klara av att fördela sin tid
jämnt mellan sina två tandempartner. De “Minulla oli kaksi
två som har samma modersmål ska paria, olisi helpompi
helst inte heller vara på mycket olika puhua vain yhdelle

nivåer för då blir den starkare lätt mera parille ja muutenkin
dominerande. Det är inte heller en god kommunikoida. Usein
idé att placera en mycket blyg elev i en käy niin että kolmas
jää ryhmän
tre personers grupp för då finns det en ulkopuolelle”
risk att eleven bara sluter sig ännu mer och
tar på sig en passiv roll.

Ibland uppstår också tillfälliga tre personers grupper då elever är
sjuka eller av annan orsak frånvarande från en tandemlektion. Då ber
läraren den elev som inte har sin tandempartner närvarande att
under den lektionen samarbeta med ett annat tandempar och på
detta sätt uppstår en tillfällig tre personers grupp. Eleverna har inte
upplevt det som något problem att jobba i tillfälliga grupper utan de
har tyckt att det t.o.m. har varit trevlig omväxling att lära känna även
andra elever än den egna tandempartnern. Skrivuppgifter kan
fungera sämre i tillfälliga tre personers grupper eftersom det kan



68
   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74