Page 66 - klasstandem
P. 66
och att tandempartnern är social och utåtriktad. Det finns också
många elever som inte har några speciella önskemål, vilket
underlättar lärarnas uppgift. Lärarna lyckas inte alltid uppfylla alla

elevers önskemål eftersom de inte går hand i hand med de övriga
kursdeltagarnas önskemål, men det lönar sig att uppfylla önskemålet
om tandempartnerns kön. Det kan ske onödiga låsningar om t.ex. en
flicka som uttryckligen vill jobba med en annan flicka sedan blir
parad ihop med en pojke.
Vitsorden är viktiga att beakta för att
samarbetet ska fungera bra. Enligt vår
“Aluksi oli vähän vaikeaa,
erfarenhet fungerar ett par som är på koska parinani oli sellainen
ungefär samma nivå bra ihop förut- henkilö, joka osasi niin hyvin
satt att båda inte är väldigt svaga. Då suomea. Puhuimme sen

har paret inget gemensamt språk att takia aivan liikaa suomea.
jobba med och samarbetet kan bli Enemmän haastetta
besvärligt. En elev med svaga språk- tuli, kun sain
kunskaper behöver alltså ha en tandem- ”ruotsalaisemman”
partner som har åtminstone medelmåttiga parin”
kunskaper i det andra inhemska språket.
Däremot kan två starka elever paras ihop, men
de lyckas inte alltid sporra varandra i lärandet eftersom båda har så
goda kunskaper i målspråket och utmaningen att verkligen behöva
fokusera på språket uteblir. Därför är det bättre att para ihop en stark
elev med en elev som har medelmåttiga kunskaper. En mycket stark
och en mycket svag elev ska inte heller paras ihop för då kan det
uppstå känslor av otillräcklighet versus otålig-
het och särskilt den svaga eleven kan känna
ångest. En av grundidéerna i klasstandem
“Tandem är kanske inte alltid är att tröskeln att våga tala det andra
så roligt när man tvingas att inhemska språket ska bli lägre, men
prata och man upplever att
man själv inte kan prata språket detta sker sällan om man känner att

eller pratar så långsamt och man är underlägsen sin tandempart-
säger så mycket fel, men det är ner. Här spelar ömsesidigheten en
som sagt, effektivt (och roligt stor roll: det är viktigt att alla elever
de gånger man själv får prata får känna sig starka och duktiga i den
svenska)” delen av samarbetet då de använder det




65
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71